مطالعه سير تاريخي فحشا، نشانگر آن است كه اين پديده، از كهنترين انحرافات بشري است و از دير باز به عنوان يك واقعيت اجتماعي وجود داشته است. با اين حال، تحقيقات علمي اندكي روي آن صورت گرفته است. طبق نظر ابينگهاوس(1909)، روسپيگري… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی مقايسه ای ويژگی های خانوادگی زنان روسپی و زنان غيرروسپی دنبال نمایید. این فایل شامل 208 صفحه و در قالب word ارائه شده است.
مشخصات فایل بررسی مقايسه ای ويژگی های خانوادگی زنان روسپی و زنان غيرروسپی
عنوان: بررسی مقايسه ای ويژگی های خانوادگی زنان روسپی و زنان غيرروسپی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 208
حجم فایل : 181 کیلوبایت
بخشی از بررسی مقايسه ای ويژگی های خانوادگی زنان روسپی و زنان غيرروسپی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.
گفتار يکم : خانواده
مطالعات انجام يافته توسط متخصصان علوم اجتماعي و دستورات و راهنماييهايي كه پيامبران الهي براي هدايت و رشد و كمال و تربيت انسانها از منبع وحي ابلاغ كردهاند، بر نقش نهاد خانواده به عنوان اصليترين كانون پرورش و تربيت تأكيد شده است.
خانواده نهاد اجتماعي همگاني و با دوامي است كه از دير باز و از دوران ما قبل تاريخ وجود داشته است. استحكامي كه خانواده در روابط اجتماعي افراد ايجاد ميكند و روابطي كه بر آورنده مهمترين نيازها و خواستهاي حياتي آدمي است، باعث شده كه به رغم مخاطرات بسيار بعنوان نهادي كه حيات اجتماعات انساني بدان وابسته است، باقي و پايدار بماند.
در همه تعريفها، بدون استثناء، خانواده واحدي از اجتماع قلمداد شده است، يعني جامعه از مجموعه خانوادهها تشكيل ميشود، بقاء خانواده و موفقيت و شكست جامعه وابسته به خانواده است. اگر خانواده محيطي سالم براي پرورش روح و جسم افراد باشد، در سلامت جامعه مؤثر است.
«خانواده» زنجيره ارتباطي اجتماعي و تضمينكننده آرامش و ثبات جامعه است. كودكان نخستين وابستگيهاي عاطفي نزديك و صميمي خود را در خانواده بر قرار ميسازند و دروني كردن ارزشها و هنجارهاي فرهنگي را در آن آغاز ميكنند
(يان رابرستون، 1372 : ص11).
كاركرد عاطفي “خانواده” از نياز انسان به محبت و وابستگيهاي عاطفي ناشي ميشود. بدون وجود محبت و احساس پيوستگي، خانواده ممكن است با مشكلات عاطفي و رواني مواجه گردد. كودك، درس محبت، رحم و شفقت، نيكوكاري، وفاداري، صفا، خلوص. راستي، شجاعت. فروتني و ساير سجاياي انساني را در نخستين سالها در زندگي خود در دامن پر مهر و محبت پدر و مادر ميآموزد. نياز به محبت از مباحث اصلي در روانشناسي تربيتي روانكاري است. كارن هورناي محور اساسي مطالعات خود را نيازهاي اساسي قرار داده و بر محبت و برخورداري از آن در سالهاي اوليه زندگي تأكيد ميورزد.
آدلر ميگويد: كودك از نخستين لحظه تولد ميخواهد خود را به مادرش بچسباند و مادر تا مدت درازي ميگويد عمدهترين نقش را در زندگي كودك بازي ميكند و نقش مؤثري در ابراز مهر و محبت دارد (كي نيا، 1373 : ص70). كمبود محبت غالباً از عوامل مؤثري است كه نوجوانان و جوانان را به سوي «انحراف» اجتماعي سوق ميدهد. دختر نوجواني كه كمبود محبت دارد به هر كسي كه سر راه او قرار ميگيرد و به او اظهار محبت ميكند علاقهمند ميشود و چه بسا در اين مسير تباه ميشود.
تعريف خانواده
خانواده در لغت به معني خاندان، دودمان و اهل خانه است و طبق تعريف قانون مدني ايران، خانواده عبارت است از زن و شوهر و فرزندان تحت سرپرستي آنها، كه با هم زندگي ميكنند و تحت رياست شوهر و پدر هستند (آقابيگلويي و همكاران 1380 : 13). برگسي و لاك در اثرشان خانواده به سال 1953 مينويسند: «خانواده گروهي است متشكل از افرادي كه از طريق پيوند زناشويي، همخوني و يا پذيرش (به عنوان فرزند) با يكديگر به عنوان شوهر، زن، مادر، پدر، برادر و خواهر در ارتباط متقابلند و فرهنگ مشتركي پديد آورده و در واحد خاصي زندگي ميكنند» (ساروخاني باقر، 1370 ص135).
مك آريو مينويسد: «خانواده گروهي است داراي روابط جنسي چنان پايا و مشخص كه به توليد مثل و تربيت فرزندان منجر ميگردد» (همان منبع 1381 : 135).
خانواده از ديدگاه كاركردگرايان : واحدي است كه تنظيم رفتار جنسي، جايگزين كردن اعضاء، جامعهپذيري مراقبت و نگهداري از كودكان، حمايت عاطفي و تعيين جايگاه اجتماعي را به عهده دارد. خانواده در مفهوم اختصاصي آن يك گروه اجتماعي است كه در آن به روابط جنسي زن و مرد مشروعيت داده ميشود. توليد مثل به شيوه مشروع امكانپذير ميگردد. در مقال جامعه، از نظر مراقبت و رشد فرزندان مسئول است. گونههاي خاص مستحكمي از احساسات و عواطف ايجاد و تقويت و بالاخره اينكه يك واحد اقتصادي و حداقل مصرفي است (محسني، منوچهر 1379 : 200).
اداره سرشماري ايالات متحده خانواده را به صورت: «گروهي متشكل از دو يا چند نفر كه از طريق تولد، ازدواج يا فرزند خواندگي با يكديگر مرتبط شده و در يك منزل با هم زندگي ميكنند» تعريف كرده است (ساموئل كلادينك 1382 : 24).
سالوادور مينوچين[1] (1974) كه پيشگام خانواده درماني ساختي است خانواده را مكمل جامعه ميداند و ابراز ميكند كه خانواده سيستمي است كه عملكرد آن از طريق الگوهاي مراودهاي صورت ميگيرد، او عقيده دارد كه ارگانيسم خانواده بيش از پوياييهاي زيستي- رواني يكايك اعضايش است. در ديدگاه سيستمي، خانواده موجودي است كه اعضاء و اجزاء آن با هم تغيير ميكنند و به هنگام انحراف، براي حفظ تعادل خود فعال ميشوند. طبق اين تعريف اولاً رفتار اعضاء خانواده تابعي از رفتار ساير اعضاء خانواده است و در ثاني خانواده هم مانند هر سيستمي متمايل به حفظ تعادل است، در اين تعريف بر تعامل متقابل اعضاء تأكيد شده است (بهاري 1381 : 10) و سرانجام در اصل دهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران عنوان شده است كه خانواده واحد بنيادي جامعه اسلامي است و همه قوانين و مقررات و برنامهريزيهاي مربوط بايد در جهت آسان كردن تشكيل خانواده، پاسداري از قداست ان و استواري روابط خانوادگي بر پايه حقوق و اخلاق اسلامي باشد.
اهميت خانواده
خانواده از بدو پيدايش خود همچون حريمي امن براي افراد جامعه ايفاي نقش نموده است. هر چند كه در بستر زمان، اين نظام كوچك اجتماعي دستخوش تغييرات فراوان گرديد. ليكن هيچگاه از حيات جمعي بشر جدا نماند. هميشه پا بر جاي است و هيچ آسيبي را نميتوان سراغ گرفت كه بي تأثير از مسايل نظام خانواده باشد.
خانواده، زنجيره ارتباطي اجتماع و تضمين كننده آرامش و ثبات جامعه بوده و خواهد بود و واحدي است كه كودكان نخستين وابستگيهاي عاطفي نزديك و صميمي خود را در آن برقرار ميسازند زبان را ياد ميگيرند و دروني كردن ارزشها و هنجارهاي فرهنگي را در آن آغاز ميكنند. نفوذ خانواده را در تربيت كودكان از دو جهت ميتوان مطالعه كرد يكي از جهت كنش اجتماعي آن، كه تأمين ارزشها و ايجاد صميميت و همكاري ميان اعضاء خانواده است و ديگري كنش رواني خانواده كه در حقيقت پايههاي شخصيت كودكان را پيريزي مينمايد و به فعاليتها، افكار و عواطف آينده آنان شكل خاص ميبخشد، روانشناسان نشان دادهاند كه تربيت سالهاي اوليه كودكي از نظر پيدايش خصوصيات و حالات معيني در انسان، تأثير بسيار عميقي دارد (صانعي 1373 : ص193).
اهميت خانواده براي عدهاي از روانشناسان به اندازهاي است كه عدهاي بر آن شدند كه به جاي روان درماني فرد، از طريق روان درماني خانواده كژ رفتاريها را بهبود بخشند و سلامت روحي را به افراد باز گردانند، خانواده هم ميتواند در پرورش استعدادهاي نوجوانان و همنوايي او با جامعه و هم در به انحراف كشاندن و ناهمنوايي نوجوانان با اجتماع تأثير شگرف داشته باشد.
اصولاً محيطهاي نامساعد خانوادگي سبب بار آمدن فرزندان ناسازگار و ناامن ميشود. فضاي خانوادگي نامناسب و متشنج، بهداشت رواني نوجوان را در معرفي تهديد قرار ميدهد. و صدماتي براي او وارد ميكند كه در دورههاي بعدي عمر فرد به گونهاي ظاهر ميشود.
جامعهشناسان خانواده را يكي از شالودههاي اساسي حيات اجتماعي محسوب ميكنند. به همين جهت وظايفي كه به عهده اوست بسيار سنگين و در خور اهميت فراوانند، تعليم و تربيت فرزندان كه مردان و زنان فرداي اجتماع را تشكيل ميدهند و مسئوليت آينده به دوش انان است و همچنين پرورش شخصيت نسل آينده از عمدهترين وظايف خانواده است و بايد از اعضاي خود افرادي مفيد بسازد و با اجتماعي كردن و تطبيق دادن آنها با جامعهاي كه در آن زندگي ميكنند عناصر سودمندي را تحويل اجتماع دهد.
اعلاميه حقوق بشر بر حمايت دولت و جامعه از نهاد خانواده به عنوان ركن طبيعي و اساسي جامعه تأكيد دارد و ميگويد، كودكان براي رشد كامل و هماهنگ شخصيت خود بايد در محيط خانواده، در فضاي شاد و داراي عشق و تفاهم پرورش يابند بنابراين همه نهادهاي جامعه بايد به تلاشهاي والدين و ديگر عوامل پرورش و مراقبت از كودكان در محيط خانواده احترام بگذارند و از آنها حمايت كنند چنين مفاد و مطالبي در كنوانسيون حقوق كودك نيز گنجانيده شده است (نشريه بيست و هفتمين اجلاس ويژه- مجمع عمومي ملل متحد2001).
فهرست مطالب بررسی مقايسه ای ويژگی های خانوادگی زنان روسپی و زنان غيرروسپی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.
- چکيده
- فصل اول- كليات
- مقدمه 2
- بيان مسأله 5
- ضرورت و اهميت تحقيق 8
- اهداف تحقيق 10
- فصل دوم- ادبيات موضوع
- گفتار يكم- خانواده 12
- تعريف خانواده 14
- اهميت خانواده 16
- گفتار دوم – آسيبهاي خانواده 19
- اختلاف خانوادگي 22
- خشونت خانوادگي 24
- تجاوز جنسي عليه زنان 26
- تجاوز جنسي عليه كودكان 29
- فقر و انحرافات اجتماعي 30
- طلاق و انحراف 36
- اثرات اعتياد والدين بر فرزندان 42
- بزهكاري يكي از افراد خانواده 44
- گفتار سوم- روسپيگري 46
- تعريف فحشا و روسپيگري 46
- الف) بررسي تاريخچه روسپيگري در ملل ابتدايي 48
- ب) بررسي تاريخچه روسپيگري در ايران 54
- يافتههايي از اولين همايش ملي آسيبهاي اجتماعي ايران در چهارچوب مسأله روسپيگري 57
- گفتار چهارم- مباني نظري 61
- مقدمه 61
- الف) تئوريهاي جامعهشناسي 63
- نظريه كنترل 63
- هيرشي و نظريه علقه اجتماعي 64
- ساترلند و پيوند افتراقي 68
- ني و نظريه روابط خانوادگي 72
- تئوري کنترل متعادل 76
- خانواده و تئوري ارتباطات نسبي 77
- ثورن بري و نظريه تكاملي 80
- نظريه يادگيري اجتماعي بندورا 84
- نظريه دين و مذهب 85
- تئوري اميل دوركيم 87
- نظريه ماركس 88
- ب) تئوريهاي روانشناسي 89
- تئوري ساليوان 89
- تئوري واكنش به رويدادهاي آزاردهنده بركوتيز 90
- روانشناسي فانون (Fanon) 90
- نظريه درماندگي آموخته شده 91
- چارچوب نظري تحقيق 92
- مدل نظري تحقيق 94
- مروري بر تحقيقات 95
- فرضيه هاي پژوهش 104
- فصل سوم- روششناسي پژوهش
- مقدمه 106
- روش تحقيق 107
- روش جمعآوري اطلاعات 108
- جامعه آماري 109
- روش نمونهگيري و تعيين حجم نمونه 110
- تعريف مفاهيم تحقيق 111
- سطح سنجش متغيرها 117
- روايي و پايايي ابزار اندازهگيري 119
- فصل چهارم – تجزيه و تحليل داده ها
- 4-1- جداول توصيفي 122
- 4-2- جداول تبييني و آزمون فرضيات 133
- فصل پنجم – نتايج و پيشنهادات
- 5-1- نتايج توصيفي 143
- 5-2- نتايج تبييني 145
- بحث و نتيجه گيري 162
- پيشنهادات 167
- محدوديت هاي پژوهش 169
- منابع و ماخذ 170
- پيوست
- پرسشنامه
در صورت تمایل شما می توانید بررسی مقايسه ای ويژگی های خانوادگی زنان روسپی و زنان غيرروسپی را به قیمت 13900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.