0
0

دانلود مقاله بررسی ميزان رضايت دانشجويان از اساتيد دانشگاه

586 بازدید

دانشگاههاي ما، به دليل گرفتاريها و مسائل گوناگون، كمتر فرصت اين را داشته اند به نظرات دانشجويان، كه در حقيقت دريافت كنندگان اصلي آموزش عالي هستند، وقوف پيدا كنند و ملاحظه نمايند كه آيا آموزش عالي در راه صحيح و … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی ميزان رضايت دانشجويان از اساتيد دانشگاه دنبال نمایید. این فایل شامل 142 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی ميزان رضايت دانشجويان از اساتيد دانشگاه

مشخصات فایل بررسی ميزان رضايت دانشجويان از اساتيد دانشگاه

عنوان: بررسی ميزان رضايت دانشجويان از اساتيد دانشگاه
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 142
حجم فایل : 197 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی ميزان رضايت دانشجويان از اساتيد دانشگاه را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

الف- مقدمه

       اين فصل از تحقيق شامل سه بخش فرعي است که عبارتند از: پيشينه تحقيق و پس از آن به نقد و بررسي تحقيقات مزبور پرداخته است. در نهايت تعريفي از رضايت به عنوان چارچوب مفهومي کار ارائه گرديده است.

ب- پيشينه تحقيق

هر پديده داراي سابقه يا پيشينه اي است كه مطالعه سابقه آن محقق را در شناسايي و درك دقيق ماهيت آن پديده ياري مي كند   (ساروخاني 1372: 147)

يك تحقيق علمي فرايندي مداوم و پويا است كه در آن، گذشته، حال و آينده موضوع پيوند مي يابد. واقعيتهاي مورد تحقيق داراي چنين خصلتي مي باشند. يعني ريشه اي در گذشته ، وضع و حال در زمان موجود و دور نمايي در آينده دارد. وقتي يك محقق در خصوص موضوع  مورد نظرش  به منابع مختلف مراجعه مي كند:

 اولا از محتواي منابع در رابطه با موضوع آگاه مي شود و براساس آن مي تواند حد و مرز شناخت علمي را در رابطه با موضوع مشخص كند و آماده شود تا قدم به جلو بر دارد.

دوما با آگاهي از نكات قوت و ضعف منابع در برخورد با موضوع مي تواند چهار چوب نظري جامع تر و واقع بينانه تري را شكل دهد و خطاهاي قبل را مرتكب نشود در اين تحقيق سعي شده در حد امكان با مطالعه منابع متعدد مرتبط شامل: كتاب، مقالات و مراجعه به مراكز علمي و پژوهشكده هاي آستان قدس و كتابخانه ها و بررسي تحقيقات انجام شده شامل طرحهاي پژوهشي و پايان نامه ها، آنها را ارزيابي كرده و با مصاحبه اكتشافي نزديكي بيشتري به موضوع حاصل گردد.

ب- 1- تحقيقات انجام شده در داخل كشور :

با جستجو در پايگاه اطلاعات جامع پايان نامه هاي تحصيلي و طرحهاي تحقيقاتي كشور ((iran .doc و ساير پايگاه هاي اطلاعاتي موجود در اينترنت، بررسي طرحهاي پژوهشي در موسسات پژوهشي و آموزشي مختلف، در ارتباط با موضوع مورد نظر تعداد 13 اثر تحقيقي در داخل ايران جمع آوري شده که به صورت مقاله، طرح پژوهشي و يا رساله کارشناسي ارشد و دکترا ارائه شده است. ترتيب ارائه مقاله با توجه به نزديکي موضوع اثر به عنوان تحقيق حاضر است كه در ذيل بدان اشاره شده است :

1فتحي، يدالله، ميزان رضامندي دانشجويان از ارائه مشاوره و راهنمايي در دانشگاه علوم پزشکي همدان”.

هدف اين مطالعه بررسي وضعيت رضامندي دانشجويان از ارايه خدمات مشاوره و راهنمايي تحصيلي  از طريق دانشگاه ها بوده است. تعداد 445 نفر دانشجوي (230 نفر مرد، 215 نفر زن) سال آخر تحصيلي کليه رشته هاي مختلف باضافه دانشجويان مقطع فيزيوپاتولوژي و نشانه شناسي پزشكي و علوم پايه دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي در ماني استان همدان به صورت داوطلبانه در اين مطالعه شركت نمودند. ميزان رضامندي دانشجويان در خصوص ارايه راهنمايي و مشاوره توسط پرسشنامه اي تهيه و پس از پايايي و روايي آنها مورد استفاده قرار گرفت. نمره رضامندي دانشجويان (82/10 SD. 52/25M) از ارايه مشاوره و راهنمايي اساتيد غير قابل قبول (نمره كمتر از 30) بوده است. نمره رضامندي دانشجويان مرد دانشكده هاي پرستاري و مامايي به ميزان 3512 (SD11/74) و بهداشت به ميزان 3098 (SD9/07) قابل قبول بوده است. هم چنين تفاوت زيادي بين نمره رضامندي دانشجويان مرد 2607، (SD11/74)  و زن 2409  (SD9/72) دانشگاه وجود نداشت. اين مطالعه نشان داد ارايه مشاوره و راهنمايي دانشگاه نتوانسته است جايگاه رضايت بخشي براي دانشجويان داشته باشد همچنين دانشجويان منبع مطمئن و مشخصي براي رفع نيازهاي مشاوره اي و راهنمايي در طي دوران تحصيل خود نمي شناسند.  (فتحي، 1379)

2- احرامپوش، محمد حسين و ديگران، ويژگيهاي يك استاد خوب از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد.

بر طبق ديدگاه جديد، تكنولوژي آموزشي معلم مهمترين عامل در موفقيت در اهداف آموزشي است. آشنايي  با ديدگاه دانشجويان نسبت به يك معلم خوب ما را كمك مي كند تا استاد را از دريچه  دانشجو ببينيم و با ارائه برنامه مناسب در تنظيم فعاليتهاي تدريس  و ارزيابي  تصميمي اگاهانه بگيريم. تحقق مذكور يك مطالعه پيمايشي از نوع مقطعي است كه تعداد 162 دانشجو  به طور تصادفي انتخاب شده اند. ابزار جمع آوري پرسشنامه  بوده كه پس از تعيين روايي به مرحله گذشته شده است. مهمترين ويژگيهاي يك استاد خوب به تفكيك رشته تعيين گرديده است. به طور كلي مهمترين خصوصيات يك استاد خوب عبارتند از: احترام به دانشجو– داشتن علم به موضوع تدريس، داشتن طرح درس، داشتن اعتقادات مذهبي و رعايت عدالت، بر طبق نتايج اين بررسي بين ضرورت حضور و غياب در كلاس و مقطع تحصيلي.(P/03) و ضرورت امتحان كوئيز و مقطع تحصيلي (P/05) نيز اعتبار آماري معنا داري وجود داشته است. نتايج بدست آمده از اين تحقيق مي تواند ملاك مناسبي جهت ارزشيابي يك استاد خوب قرار گيرد.    (احرامپوش، مظلومي و كلرانتر، 1379)

3- سلطاني عربشاهي، کامران، بررسي ويژگيهاي تدريس اثربخش از ديدگاه اساتيد و دانشجويان مرکز علوم پايه دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني ايران.

هر زمان كه تاريخ علوم و دستيابي بشر به دانش شده انتقال دانش از نسلي به نسل ديگر به وسيله كتب و مقالات و نيز تدريس و تعليم مطرح مي شود. در اين زمان ميان مهمترين عنصر در انتقال دانش به نسل بعدي معلمين بوده اند. بنا بر اين تدريس در تاريخ علوم و در طي قرون متمادي نقش اساسي در پيشرفت بشر ايفا نموده است. اجراي تدريس اثر بخشي دركلاس و داشتن اهداف آموزشي روشن، به منظور ياددهي و يادگيري بهتر از اوايل قرن بيستم به صورت جدي مطرح  بوده است. چگونگي  تعامل دانشجو و استاد از دل مشغوليهاي اصلي نظام  تعليم و تربيت در هر جامعه است.  با توجه به اهميت تدريس هدفمند يا اثر بخش. در اين پژوهش با هدف بررسي نظرات اساتيد و دانشجويان در مورد ويژگيهاي كه تدريس اثر بخش مي تواند داشته باشد. به ارزيابي اين ويژگيها در مركز علوم پايه پزشكي پرداختيم تا از اين طريق بتوانيم با ارائه پيشنهاداتي در مورد شاخص تدريس اثر بخش، در بهبود و ارتقاء تدريس اساتيد (Staff Devlopment) در دانشگاه قدمي كوچك برداريم. نوع مطالعه مشاهده توصيفي تخيلي و مقطعي انجام پذيرفته است.    (عربشاهي، 1377)

4- آقاجاني، سعيد، مقايسه نظرات مدرسين و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي سمنان در مورد معيار يك استاد خوب دانشگاه.

از آنجا كه دانشگاه يكي از مراكز تبادل اطلاعات و مفاهيم در جامعه مي باشد و ميزان كارايي مدرسين با نحو آموزش آنها بستگي دارد و مدرسين به عنوان نيروي انساني درگير در آموزش، مهمترين نقش را در آموزش دانشجويان دارند پس شناخت ويژگيهاي آنان از ديدگاه دانشجويان و خود آنها در مورد معيار يك استاد خوب مي تواند مهم باشد. زيرا اگر ضرورت ارزشيابي اساتيد را بپذيريم، اين نكته مطرح است كه معيارهاي اين ارزشيابي چيست و همان طور كه مشاهده مي شود معيارهاي ارزشيابي فرمول از پيش تعيين شده ثابتي نيست و در شرايط متفاوت آموزش دستخوش تنوع و دگرگوني مي شود و اين پژوهش ويژگيهاي يك استاد خوب دانشگاهي را از چهار جنبه دانش پژوهي، توانايي ايجاد ارتباط، شخصيت فردي مورد بررسي قرار مي گيرد تا لزوما در كيفيت يادگيري و ياددهي موثر واقع گردد.   (آقاجاني، 1376)

5– صفري، يحيي، بررسي رابطه بين سبك رهبري مديريت كلاس و اثر بخشي تدريس مدرسين دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه در تيم سال دوم تحصيلي (1375-76).

بدون شك پاسخ به اين پرسش كه چه چيز موجب اثر بخشي رهبر است؟ براي رهبري سازمانها بيشترين اهميت را دارد. اثر بخشي سازمانهاي آموزشي به ميزان يادگيري ( تغيير رفتار مطلوب در فرا گيران) بستگي دارد. زيرا رسالت و محور فعاليتهاي موسسات آموزشي در جهت يادگيري است. تدريس موثر از متغيرهايي حاصل مي شود كه يكي از اين متغيرها رفتار ياد دهنده در كلاس درس است. اگر ما ياد دهنده را در مفهوم جديد آن مدير كلاس بدانيم شناسايي سبك رهبري مديريت كلاس و رابطه آن با اثر بخشي تدريس در فرايند ياددهي و يادگيري اهميت فراواني خواهد داشت. هدف كلي اين تحقيق، كشف وجو يا عدم وجود رابطه بين سبك رهبري مديريت كلاس و اثربخشي تدرسي مدرسين دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه است. هدفهاي جزيي اين تحقيق تعيين نوع سبك رهبري مديريت كلاس و اثر بخشي تدريس مدرسين دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه است. هدفهاي جزيي اين تحقيق تعيين نوع سبك رهبري مدرسين در كلاس درس و تعيين ميزان اثر بخشي هريك از سبكهاي رهبري مديريت كلاس است.(صفري، 1376)

6– توانا، داريوش، بررسي پيرامون معيارهاي ارزشيابي مدرسين درس روش تدريس رياضي ابتدايي در مراكز تربيت معلم استانهاي فارس و بوشهر

آموزش و پرورش را مي توان به صورت فرآيندي تعريف كرد كه براي تغيير و تعديل رفتار دانش آموز، با توجه به هدفهاي معين، طرح ريزي شده است. نقش معلم در اين فرآيند عبارتست از فراهم ساختن شرايط و امكانات به گونه اي كه تغييرات مطلوب در رفتار دانش آموز ايجاد مي شود. اين تغييرات كه با توجه به برنامه، وسايل، روشها و هدفهاي آموزش و پرورش در رفتار  دانش آموز ايجاد مي شود. يادگيري نام دارد. ارزشيابي بخشي از فرآيند آموزش و پرورش است كه براساس آن اطلاعات لازم در مورد يادگيري يا آموخته هاي دانش آموزان جمع آوري و تجزيه و تحليل مي شود تا ميزان تحقق هدفهاي پيش بيني شده مورد قضاوت قرار گيرد. اين تحقيق تحت عنوان بررسي معيارهاي ارزشيابي مدرسين درس روش تدريس رياضي ابتدايي مراكز تربيت معلم استانهاي فارس و بوشهر مي باشد. اين پژوهش به دنبال آن است كه اثر بخشي ارزشيابي تشخيص و تكويني و ميزان انطباق و رابطه ارزشيابي مدرسين درس روش رياضي ابتدايي را با اهداف آموزش و همچنين كيفيت سوالات امتحاني آنان بر اساس سطوح مختلف حيطه شناختي با توجه به طبقه بندي هدفهاي آموزشي  بررسي نمايد. جهت پي گيري اين هدف جامعه مدرسين را مشخص كرده كه شامل 30 نفر بوده است و از بين دانشجويان ترم دوم سال تحصيلي 1372-1373 كه با مدرسين ذكر شده  درس داشته اند نمونه تصادفي به عمل آمده و 160 نفر از دانشجويان  فوق الذكر در تكميل پرسشنامه مشاركت  نموده اند. و سوالات مدرسين را طبقه بندي كرده و با طبقه بندي كه از طرف خود مدرسين انجام شده بود مقايسه اي به عمل آمد و ارزيابها به اين نتيجه رسيدند كه 90/33 درصد از سوالات در سطح دانش و فهميدن طرح شده است. كه بين قضاوت طراحان سوال و ارزيابها تفاوت محسوسي وجود داشته است. دانشجويان اظهار داشته  اند كه 30 درصد از مدرسين در هر جلسه، قبل از شروع درس از ارزشيابي تشخيص جهت مشخص كردن دانش پايه دانشجويان استفاده  نمي كنند و 1/3  از مدرسها ارزشيابي تكويني به عمل نمي آورند و 2/3 از مدرسيني كه ارزشيابي راهنمايي لازم نمي كنند. در اين تحقيق  از آزمونهاي x2, z درصد گيري و تجزيه و تحليل واريانس استفاده شد.37 درصد از مدرسين 30 درصد از نمره پايان ترم را جهت فعاليتهاي علمي و 23 درصد از آنها، 40 درصد از نمره پايان ترم را به فعاليتهاي عملي  اقتصادي مي دهند و 53/33 درصد از مدرسين تدريس عملي را همراه با طرح درس از دانشجويان انتظار دارند. تقريبا 17 درصد از مدرسين از دانشجويان انتظار دارند كه وسايل كمك آموزشي تهيه كنند. 13 درصد از مدرسين جهت فعاليتهاي عملي  نمره اي در نظر نمي گيرند و 7 درصد آنها از مقالات تحقيقي بهره مي گيرند مدرسين تقاضاي تشكيل سمينار ها و كارگاههاي آموزشي و گرد هماييهاي مختلف در جهت بهتر شدن كار را دارند. و نيز انتظار دارند كه امكانات بيشتري در اختيار آنان گذاشته شود. و دانشجويان قويتر جذب مراكز تربيت معلم گردد.           (توانا، 1373)

7– گرجي، يوسف، رابطه ميزان مجبوبيت اجتماعي استادان از نظر دانشجويان و نحوه ارزشيابي دانشجويان از فعاليتهاي آموزشي آنان.

 هدف از انجام اين تحقيق تعيين رابطه ميزان محبوبيت اجتماعي استادان با ارزشيابي هاي دانشجويان از فعاليتهاي آموزشي آنان بوده است علاوه بر آن، تعيين ميزان رابطه بين معدل دانشگاهي، نمره مورد انتظار و ترم تحصيلي دانشجويان يا ارزشيابي آنان از فعاليت هاي آموزشي استادان و تعيين متفاوت بودن ارزشيابي هاي دانشجويان زن و مرد از اهداف ديگر پژوهش حاضر بود. براي اين منظور 30 تن از استادان رشته هاي روانشناسي، جغرافيا و پرستاري دانشگاههاي اصفهان توسط 931 نفر از دانشجويان خود مورد ارزشيابي قرار گرفتند. اين ارزشيابي در دو مرحله و با فاصله زماني سه هفته انجام شد. ابتدا پرسشنامه اي كه ميزان محبوبيت اجتماعي استادان را از نظر دانشجويان مي سنجيد توزيع و پس از تكميل جمع آوري شد . بعد از گذشت بيست روز پرسشنامه دوم كه فعاليتهاي آموزشي استادان را مورد ارزشيابي قرار مي داد توزيع و پس از تكميل جمع آوري شد. از تحليل داده ها، نتايج زير حاصل شد: بين محبوبيت اجتماعي استادان از نظر دانشجويان و ارزشيابي آنان ضريب همبستگي 75 درصد وجود داشت. بين نمره مورد انتظار دانشجويان و ارزشيابي آنان ضريب همبستگي 0/174 وجود داشت و همچنين بين معدل دانشگاهي دانشجويان و ارزشيابي آنان ضريب همبستگي 0/99 وجود داشت كه همه در سطح 0/1 معني دار بودند. همچنين معلوم شد كه دانشجويان مرد در مقايسه با دانشجويان زن و دانشجويان ترم هاي تحصيلي بالا سبت به ترم هاي پائين  به طور معني داري استادان را بالاتر ارزشيابي كردند. علاوه بر آن، مشخص شد كه بين ترم تحصيلي دانشجويان و نمرات ارزشيابي آنان همبستگي معني داري وجود نداشت. (گرجي، 1373)

8- منصوري، مهشيد، مقايسه نظرات دانشجويان كارشناسي ارشد و كارشناسي رشته كتابداري دانشگاه هاي دولتي شهر تهران در مورد يك استاد خوب دانشگاهي.

در پژوهش حاضر كه به روش پيمايش توصيفي انجام شده، ويژگي هاي يك استاد خوب دانشگاهي از چهار جنبه، دانش پژوهي، روش تدريس، توانايي ايجاد ارتباط و مشاوره، و شخصيت فردي از ديد 245 نفر از دانشجويان كارشناسي و كارشناسي ارشد كتابداري دانشگاههاي دولتي شهر تهران با روش درصد گيري و محاسبه ميانگين امتيازات هر جنبه بررسي و مقايسه شده است. با تائيد فرضيه هاي پژوهش مشخص شد كه دانشجويان مقطع كارشناسي از ميان چهار جنبه ياد شده، اولويت را به تدريس و دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد اولويت را به دانش پژوهي مي دهند. در پاسخ به سوالات پژوهش دانشجويان كارشناسي خصوصيات يك استاد خوب را به ترتيب:روش تدريس، دانش پژوهي، توانايي ايجاد ارتباط و مشاوره، روش تدريس و شخصيت فردي مي دانند. بيش از نود درصد دانشجويان كتابداري تسلط استاد در درس مورد تدريس را بسيار مهم دانسته اند در حالي كه شوخ طبعي و آراستگي ظاهر از ديد دانشجويان كم اهميت بوده است. در پايان براساس يافته هاي تحقيق پيشنهاداتي شده و نيز چند پيشنهاد براي پژوهش هاي آينده آمده است.

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی ميزان رضايت دانشجويان از اساتيد دانشگاه, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول : كليات
  • الف- مقدمه              2
  • ب- بيان مسأله         3
  • ج- اهميت و ضرورت پژوهش              4
  • د- اهداف پژوهش    6
  • فصل دوم : ادبيات تحقيق
  • الف- مقدمه              9
  • ب- پيشينه تحقيق    9
  • ج- نقد و بررسي تحقيقات انجام شده       32
  • د- مباني مفهومي تحقيق          33
  • فصل سوم : روش شناسي
  • الف- مقدمه              37
  • ب- روش تحقيق      38
  • ج- جامعه آماري تحقيق           40
  • د- حجم نمونه          41
  • ه- شيوه نمونه گيري               41
  • و – فرضيات تحقيق                43
  • و- 1- سوالات اصلي تحقيق   43
  • ز- روش گردآوري اطلاعات  44
  • ح- پيش آزمون، روايي (VALIDITY) و اعتبار ((RELIABILITY          44
  • ط- متغيرهاي پژوهش             46
  • ي- تعريف عملياتي متغيرها   47
  • س- روش هاي تجزيه و تحليل داده ها    74
  • فصل چهارم : نتايج يافته ها
  • جداول و نمودارها31
  • فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات
  • الف- مقدمه              74
  • ب- نتيجه گيري      75
  • ب- 1- ويژگيهاي جمعيتي پاسخگويان   75
  • ب- 2- توصيف متغيرهاي وابسته و مستقل تحقيق               76
  • د- پيشنهادات و محدوديتها      77

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی ميزان رضايت دانشجويان از اساتيد دانشگاه را به قیمت 12500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6657
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی ميزان رضايت دانشجويان از اساتيد دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.