0
0

دانلود مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی

616 بازدید

هدف از آموزش كمك به ارتقاء سطح يادگيري در دانش‌آموزان است. اما يادگيري موضوع مشخص واحدي نيست. بلكه تقريباً همه فعاليت‌هايي كه ما در طول زندگي انجام مي‌دهيم از تجارب يادگيري‌مان سرچشمه مي‌گيرد. ما موضوع‌هاي مختلف درسي و… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی دنبال نمایید. این فایل شامل 100 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی

مشخصات فایل بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی

عنوان: بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 100
حجم فایل : 100 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

2ـ1ـ مقدمه

امروزه برخلاف گذشته، ديدگاه‌هاي حاكم بر روان‌شناسي تربيتي بسياري از عوامل و ابعاد يادگيري را قابل تغيير و اكتساب مي‌دانند. يكي از نكات مهم كه همواره مورد تأكيد شناخت گرايان است آموزش‌پذيري بسياري از عوامل دخيل در يادگيري است. شناخت گرايان در آثارشان بر قابل يادگيري بودن خلاقيت، حل مسأله، راهبردهاي شناختي و فراشناختي تأكيد نموده‌اند (بايلز[1] وهمكاران 2001 به نقل از مصرآبادي 1380).

افراد اغلب تصور مي‌كنند كه تنها ارائه مواد آموزشي به فراگيران پاسخگوي مسئوليت آنان است. در حالي كه اين تصور صحيحي نيست و مدرس، معلم، يا مسئولين آموزش بايد راه و روش آموختن و يادگيري مواد ارائه شده را نيز به شاگردان بياموزند (فردانش 1372، ص165).

در فعاليتهاي آموزشي علاوه بر برنامه‌ريزي و سازماندهي منطقي محتواي آموزشي، بايد توجه فراگيران را به اطلاعات جلب كرد و به آنها ياد داد كه اطلاعات را در حافظة بلند مدتشان رمزگرداني كنند و زماني كه اين اطلاعات را نياز داشته باشند به درستي آنها را بازيابي كنند. البته جلب توجه فراگيران، به رمزگرداني اطلاعات و فرايند بازيابي آنها هميشه كار آساني نيست. واقعيت اسف‌بار اين است كه اغلب كودكان و بزرگسالان يادگيرندگان ناكارآمدي هستند (بايلر[2] و اسنومن[3]، 1993)

واقعيت اين است هنگامي كه ماهيت تكليف يادگيري تغيير پيدا مي‌كند فقط اندكي از فراگيران به اين فكر مي‌افتند كه متناسب با اين تغيير، روشهاي رمزگرداني خويش را تغيير دهند (همان منبع).

يكي از بحث‌هاي مهم مربوط به اين است كه آيا انجام يا اجراي راهبرد به خواست و نيت خود آگاه نياز دارد يا نه؟ قائل نبودن به خواست و نيت خودآگاه به عنوان يكي از ويژگي‌هاي رفتار راهبردي منجر به رفتارهاي زيادي خواهد شد كه از زمانهاي گذشته به عنوان راهبردي محسوب مي‌شدند و حالا به عنوان غير راهبردي طبقه‌بندي مي‌شوند. مثل پردازش خودكار و سطح بالاي متن به وسيله خوانندگان خبره، اما راهبردها تقريباً هميشه بالقوه خودآگاه مي‌باشند. مثلاً خوانندگان ماهر مي‌توانند خواندن را متوقف كرده و در مورد راهبرد مطالعه خود فكر كنند.

همچنين راهبردها به طور بالقوه قابل كنترل مي‌باشد: بعنوان مثال مطالعه كنندگان خبره مي‌توانند قسمت‌هايي از متن را كه قادر به درك آن نيستند را به اختيار خود دوباره مطالعه كنند. (پريسلي[4] و همكاران، 1980)

در سه دهه گذشته بسياري از محققان شناختي تحقيقات گسترده‌اي در مورد راهبردهاي شناختي انجام داده‌اند. قسمت عمده‌اي از اين تحقيقات مربوط به يكي از فرايندهاي (تمرين، طبقه‌بندي و تصويرسازي ذهني) در حيطه محدودة يادگيري (مثلاً يادگيري فهرستي و يادآوري متن) بود. تحقيقات اخير توجهي به فراشناخت و دانش طرحواره‌اي نداشت. تا اواسط دهه 70 ميلادي مشخص شد كه انجام انواع مختلف فرايندهاي شناختي نمي‌تواند براي ارائه يك راهبرد خوب كافي باشد و اينكه متغيرهاي راهبردي، فراشناختي و دانش به طرقي پيچيده با هم در ارتباط هستند (براون[5]و همكاران 1983؛ پريسلي و همكاران 1985، به نقل از پريسلي و همكاران 1987).

راهبردهاي شناختي براي كمك به فرد در دستيابي به هدفي خاص (براي مثال درك يك متن) مورد استفاده قرار مي‌گيرند. تجارب فراشناختي معمولاً قبل و بعد از فعاليت شناختي مي‌آيند. آنها اغلب هنگامي كه فعاليت‌هاي شناختي موفق نيستند اتفاق مي‌افتند مانند اين شناخت كه فرد آنچه را كه خوانده متوجه نشده است. اين بن‌بست فرايندهاي فراشناختي را فعال مي‌نمايد و يادگيرنده تلاش مي‌كند تا اين موقعيت را تصحيح كند (رابتس[6] و اردوس[7]، 1993، به نقل از لوينگستون[8]، 1997).

طبق نظر بروكوسكي[9]  (1990) پژوهشهاي روانشناختي جديد سه يافته مهم را به ويژه در ارتباط با يادگيري دانش‌آموزان آشكار كردند. اولين يافته اين است كه دانش‌آموزان بايد راهبردي شوند و براي برقراري ارتباط بين دانش جديد و دانش قبلي به راهبردها بپردازند. يافته دوم اين است كه دانش‌آموزان بايد بردانش فراشناختي تسلط پيدا كنند و آن را براي كنترل تفكرشان مورد استفاده قرار دهند و يافته سوم اين است كه دانش‌آموزان باوركنند كه آنها مسئول يادگيري خود هستند (به نقل از سيفرت[10]، هيلر[11]، 1992).

دو يافته اول به حوزة راهبردهاي يادگيري مربوط است. دو جنبه از راهبردهاي يادگيري وجود دارد: جنبة اول راهبردها به نقشه‌ها يا فعاليت‌هاي ذهني مربوط است كه دانش‌آموزان ممكن است براي دريافت، نگهداري و بازيابي انواع متفاوت دانش و عملكرد مورد استفاده قرار دهند. اين راهبردها بطور كلي بعنوان راهبردهاي شناختي شناخته مي‌شوند. راهبردهاي شناختي ممكن است شامل فعاليتهايي مثل دريافت، انتخاب و سازمان‌دهي اطلاعات، تمرين كردن موضوعات يادگيري، ارتباط موضوعات جديد با اطلاعات در حافظه و نگهداري و بازيابي انواع مختلف دانش بشوند. جنبه دوم راهبردها كه به يادگيري راهبرد «يادگيري براي يادگيري»مي‌پردازند راهبردهاي فراشناختي ناميده مي‌شوند. راهبردهاي فراشناختي، فعاليتهاي شناختي از قبيل نظارت، نظم‌دهي، برنامه‌ريزي و پيش‌بيني را در برمي‌گيرند (براون، 1987، به نقل از سيفرت و هيلر، 1994).

راهبردهاي شناختي و فراشناختي ممكن اسن همپوشي داشته باشند. از اين نظر كه راهبرد مشابهي مانند پرسشگري مي‌تواند به عنوان راهبرد شناختي يا فراشناختي قلمداد شود، كه شناختي يا فراشناختي بودن به هدف استفاده از آن راهبرد بستگي دارد. براي مثال ممكن است از راهبرد خود پرسشگري در هنگام خواندن به عنوان شيوه‌اي براي به دست آوردن دانش (شناختي) و يا روشي براي نظارت بر آنچه خوانده شده است (فراشناختي) استفاده شود. با توجه به اينكه راهبردهاي شناختي و فراشناختي با هم ارتباط تنگاتنگ دارند و به همديگر بستگي دارند تلاش براي بررسي يكي از آنها بدون شناخت ديگري تصوير كلي و جامعي فراهم نمي‌كند (لوينگستون، 1997).

2ـ2ـ تعريف راهبردهاي يادگيري

راهبردهاي يادگيري حركتي هدف‌مند و ارادي است كه شخص در تلاش براي افزايش پيامد ياد يار مطلوب خود به كار مي‌برد (فلاول، 1988، ترجمه ماهر،1377) يا هر فعاليتي كه فراگيران آن را در زمان يادگيري به كار مي‌گيرند تا به وسيله آن ميزان يادگيري خود را افزايش دهند (ماير[1]، ترجمه فراهاني، 1376)

واينستاين و ماير (1986) راهبردهاي يادگيري را روشهايي تعريف كرده‌اند كه يادگيرنده در فرايند يادگيري به وسيلة آنها اقدام به انتخاب و اكتساب اطلاعات و سپس يكپارچه سازي آنها مي‌نمايد.

همچنين كارداش و املوند[2] (به نقل از وار و داوينگ[3] 2000) راهبردهاي يادگيري را اين‌گونه تعريف كرده‌اند: «فعاليت‌هاي پيدا و پنهان پردازش اطلاعات كه در هنگام رمزگرداني براي تسهيل در اكتساب و اندوزش اطلاعات جديد و نيز بازيابي صحيح اطلاعاتي كه قبلاً يادگرفته شده است به كار گرفته مي‌شود».

فلاول[4] (1976) راهبردهاي يادگيري را به راهبردهاي شناختي و فراشناختي تقسيم مي‌كند و معتقد است كه راهبردهاي شناختي براي تسهيل يادگيري و تكميل تكاليف به كار مي‌رود در حالي كه راهبردهاي فراشناختي به منظور بازبيني اين پيشرفت مورد استفاده قرار مي‌گيرند. بعبارت ديگر راهبردهاي شناختي براي پيشرفت و دستيابي به اهداف شناختي استفاده مي‌شوند و راهبردهاي فراشناختي جهت نظارت بر اين فرايندها به كار گرفته مي‌شوند.

در نظرية خبرپردازي، يادگيري به عنوان فرايند دريافت محرك‌هاي محيطي به وسيلة گيرنده‌هاي حسي، گذر اين محرك‌ها از حافظة حسي و حافظة كوتاه مدت، به رمز درآمدن و معني دار شدن، و نهايتاً قرار گرفتن در حافظة درازمدت تعريف شده است. هر تدبيري كه به اين منظور توسط روان‌شناسان كشف و ابداع شده‌اند، با نام مهارت‌هاي يادگيري و مطالعه، يا به اصطلاح فني‌تر راهبردهاي شناختي و فراشناختي نام گذاري شده‌اند (سيف 1380 ص488).

2ـ3ـ راهبردهاي شناختي

تحقيقاتي كه در سالهاي اخير انجام شده‌اند بيانگر اهميت راهبردهاي يادگيري در تسهيل فرايند يادگيري, يادسپاري و يادآوري است و نقش تحول‌شناختي در استفاده از راهبردهاي يادگيري «مرور ذهني»، «بسط‌دهي»، «سازماندهي» و «نظارت بر درك مطلب» را نشان مي‌دهد. (مجله روانشناسي 13 سال چهارم، شماره 1، بهار 1379)

راهبردهاي شناختي را از مناظر مختلف مورد توجه قرارداده‌اند پارك[5] (1995) به دو طبقه از راهبردهاي شناختي اشاره كرد.

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول
  • موضوع پژوهش
  • 1ـ1 مقدمه                2
  • 1ـ2 بيان مسئله        3
  • 1ـ3 ضرورت و اهميت پژوهش             4
  • 1ـ4 اهداف پژوهش 5
  • 1ـ5 فرضيات و سوال پژوهش               6
  • 1ـ6 تعريف متغيرهاي پژوهش               6
  • فصل دوم
  • پيشينه نظري و عملي پژوهش
  • 2ـ1 مقدمه                10
  • 2ـ2 تعريف راهبردهاي يادگيري            13
  • 2ـ3 راهبردهاي شناختي          15
  • 2ـ3ـ1 راهبردهاي تكرار يا مرور           16
  • روش ها و راهکارهاي راهبردهاي تکرار             17
  • 2ـ3ـ2 راهبرد بسط و گسترش معنايي    21
  • روش‌ها و تاكتيك‌هاي گسترش معنايي     22
  • 2ـ3ـ3 راهبرد سازمان دهي     28
  • روش‌ها و راهكارهاي سازمان‌دهي         28
  • 2ـ4 راهبردهاي فراشناختي     33
  • 2ـ5 دانش ويژه راهبرد            40
  • 2ـ6 دانش راهبرد اسنادي        40
  • 2ـ7 تفاوت‌هاي جنسي در استفاده از راهبرد           41
  • 2ـ8 راهبردهاي يادگيري و رشد             41
  •  2ـ9 پيشينه عملي تحقيق         45
  • 2ـ10 پژوهش‌هاي خارجي      45
  • 2ـ11 پژوهش‌هاي داخلي        48
  • فصل سوم
  • 3ـ1 مقدمه                53
  • 3ـ2 نوع و روش انجام پژوهش              53
  • 3ـ3 جامعه آماري    54
  • 3ـ4 حجم نمونه       55
  • 3ـ5 روش نمونه‌گيري             55
  • 3ـ6 ابزار اندازه‌گيري پژوهش                55
  • 3ـ6ـ1 پايايي            56
  • 3ـ6ـ2 اعتبار           56
  • 3ـ7 روش تجزيه و تحليل داده‌ها            57
  • فصل چهار
  • تجزيه و تحليل داده‌هاي پژوهشي
  • 4ـ1 مقدمه                59
  • 4ـ2 ويژگي هاي جمعيت شناختي نمونه                 59
  • 4ـ3 آزمون فرضيه‌ها و سوال تحقيق      61
  • مقدمه       61
  • آزمون فرضيه اول                 61
  • آزمون فرضيه دوم  62
  • آزمون فرضيه سوم                 62
  • آزمون فرضيه چهارم              63
  • آزمون سوال تحقيق 64
  • فصل پنجم
  • تفسير نتايج آزمون فرضيه‌ها و سوال تحقيق
  • 5ـ1 مقدمه                67
  • 5ـ2 فرضيه اول      67
  • 5ـ3 فرضيه دوم      69
  • 5ـ4 فرضيه سوم     71
  • 5ـ5 فرضيه چهارم 72
  • 5ـ6 سوال تحقيق     72
  • 5ـ7 نتيجه کلي         73
  • 5ـ8 محدوديت هاي محقق       73
  • 5ـ9 پيشهادات          73
  • فهرست منابع فارسي               75
  • فهرست منابع انگليسي            77
  • ضميمه

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی را به قیمت 11500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6627
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.