0
0

دانلود مقاله بررسی نقش شرکتهای تعاونی روستایی در رفع و حل مشکلات و معضلات دامداریها

625 بازدید

تعاونی شیوه ای پسندیده است که ارزش های خود را از اصول و تعالیم اسلامی به طور کلی و از آیات قرآنی به طور خاص گرفته است. فرهنگ کهنسال ایرانی که با تعالیم دین مبین اسلام عجین می باشد، برای تعاون و همکاری ارزش والایی قایل شده است… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی نقش شرکتهای تعاونی روستایی در رفع و حل مشکلات و معضلات دامداریها دنبال نمایید. این فایل شامل 165 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی نقش شرکتهای تعاونی روستایی در رفع و حل مشکلات و معضلات دامداریها

مشخصات فایل بررسی نقش شرکتهای تعاونی روستایی در رفع و حل مشکلات و معضلات دامداریها

عنوان: بررسی نقش شرکتهای تعاونی روستایی در رفع و حل مشکلات و معضلات دامداریها
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 165
حجم فایل : 415 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی نقش شرکتهای تعاونی روستایی در رفع و حل مشکلات و معضلات دامداریها را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

2-1 پیشینه تحقیق در داخل کشور:

هیچ گونه مطالعه ای نبایستی بدون بازنگری اولیه منابع ودانش موجود صورت پذیرد. محقق به منظور آشنایی با آنچه قبل از پژوهش وی انجام گرفته است، لازم است به بررسی تحقیقات مشابه انجام شده بپردازد. مطالعه در زمینه مسایل مربوط به موضوع مورد تحقیق که قبلاً توسط محققین دیگر به نگارش درآمده است به محقق کمک می کند تا از جنبه های دیگر مرتبط با موضوع مورد تحقیق علمی خود، آنچه تا کنون کشف شده است، روش های امید بخش، مأیوس کننده و مسایل حل نشده که باقی مانده است آگاه شود.(48)

اگرچه در ایران مطالعاتی در زمینه شرکت های تعاونی روستایی انجام گرفته است اما کمتر به بررسی نقش و عملکرد تعاونی های روستایی در خصوص رفع مشکلات و معضلات دامداری ها که نقش اساسی در تأمین پروتئین مورد نیاز جامعه را دارند پرداخته است. به عبارت دیگر بررسی جامعی در ایران وجود ندارد که عملکرد تعاونی های روستایی و نقش آنها را در توسعه دامداری ها از دیدگاه های مختلف همچون کمک به تهیه نهاده های مورد نیاز آنها، کمک و حمایت جهت نیازهای اعتباری و تسهیلات لازم دامپروران، ایجاد شبکه های آموزشی ترویجی و تحقیقات و همچنین ایجاد شبکه های خرید و فروش و بازاریابی محصولات دامپروران را مورد بررسی دقیق قرار دهد و یا راهکارهایی اصولی را برای تعالی وپیشرفت این تعاونی های روستایی بیان نمایند.

با توجه به آنچه که گفته شد، برخی از مطالعات انجام شده در ایران که ارتباط با موضوع تحقیق حاضر داشته باشد و زمینه را برای نگرش مطلوب تر موضوع فراهم آورد اشاره می گردد.

موسی نژاد (1370) به بررسی نقش تعاونی های روستایی کشاورزی (ورامین) در خصوص بازاریابی محصولات اعضاء و دلایل موفقیت و یا عدم موفقیت شناسایی مشکلات و نارسایی ها در این زمینه پرداخته است. ایشان معتقد است با توجه به نقشی که تعاونی های روستایی، می توانند در بهبود نظام بهره برداری و ارائه محصولات به بازار و برقراری تسهیلات حمل و نقل با هزینه منطقی و تأمین اعتبارات موردنیاز اعضاء و بالطبع بهبود وضع درآمدی و اشتغال کشاورزان، به عهده داشته باشند.لازم به نظر می رسد که نقش این تعاونی ها در جهت کمک به کشاورزان و عملکرداین شرکت ها مورد ارزیابی قرار گیرد و با یافتن مشکلات و نواقص کار این شرکت ها و تجدید نظر در عملکرد آنها، راه حل هایی منطقی و عملی ارائه گردد تا نهاد های ذیربط و سیاستگذاران کشور از آن استفاده نمایند. نتایج این پژوهش بیانگر این واقعیت می باشد که فقدان یک نظام بازاریابی مطلوب و کارآ، به همراه عدم وجود نظام خدمات رسانی مطلوب در جهت تأمین نهاده ها و اعتبارات مورد نیاز کشاورزان، که همگی از جمله اهداف و اصول شرکت های تعاونی روستایی قید شده است، افت تولید و در نهایت کاهش درآمد کشاورزان و دامپروران را در پی داشته و دارد.(45)

  • هاشمی(1386) در تحقیق خود به عملکرد تعاونی های روستایی و نقش آن در توسعه روستاها (مازندران) می پردازد و در بررسی خود اظهار می دارد شرکت های تعاونی روستایی ریشه در مشارکت روستاییان داشته و در طول چهار دهه گذشته این شرکت ها خدمات ارزنده ای به روستاییان ارائه نموده اند، هر چند دارای نواقص زیادی بوده ولی می توانند پشتوانه قوی جهت برنامه ریزی و توسعه روستاها، همچنین مدیریت روستایی در سطح خود و در رابطه مستقیم با تولید و واحدهای بهره برداری باشند. همچنین در بررسی پیشنهادات و نیاز اعضاء به تعاونی های روستایی از 8 پارامتر بررسی شده دو پارامتر، ارائه خدمات اعتباری، توزیع نهاده های کشاورزی و خرید فروش محصولات کشاورزی توسط این شرکت ها نزدیک به، 60 درصد ارزیابی گردیده است و در نتایج اشاره گردیده که هر چند اساسنامه سازمان مرکزی و شرکت های تعاونی روستایی به این دو مورد توصیه اکید داشته ولی عدم اجرای صحیح آن در طول چند دهه، عدم پشتوانه مالی قوی و عدم خرید و فروش محصولات اعضاء از مهمترین علل عدم موفقیت تعاونی های روستایی در ایران محسوب می شود.(58)
  • خطیب(1377) در تحقیقی با عنوان “دامداری ایران گرفتار در دام بی سیاستی و چند سیاستی” به طور کامل و جامع به مشکلات و معضلات زیر بخش دامپروری کشور می پردازد. ایشان به مؤلفه های زیادی در این تحقیق پرداخته اند که برخی از آنها عبارتند از: مؤثرترین سلاح اقتصادی، که تأمین غذا و از جمله پروتئین مورد نیاز انسان و توجه به حفظ سرمایه های ملی در این زمینه از مهم ترین سلاح های سیاسی و اقتصادی بیان شده است. لزوم توجه به برنامه ریزی، که البته عدم وجود مدیریت واحد و برنامه ریزی های متفاوت در زمینه دامداری ها مشکلات بی شماری را به وجود آورده است. دیدگاههای وزارت جهاد، که در زمینه های مختلف همچون راه سازی، برق رسانی، صنایع روستایی، دامپروری و… که هر کدام تخصص و مدیریت ویژه ای را می طلبد مسئولیت دارد در حالی که این وزارت فاقد چنین امکاناتی در این امر می باشد و با حداقل کارآیی در این زمینه ها ظاهر می شود. لزوم تشکل های دامداری که در حال حاضر کشور های موفق در دامپروری، متکی به برنامه ریزی های دقیق هستند واین کشورها با تشکیل تعاونی ها و اتحادیه های دامپروری به نتایج فوق العاده ای دست یافته اند. مظهری از فنآوری و مدیریت در دامداری ها، که به مسائل مختلفی همچون کمبود نقدینگی، اجرای شش برنامه مهم بازسازی و نوسازی دامپروری ایران، فرهنگ بسته بندی، کاهش واردات، ارز سازی از ضایعات و کمبود خوراک دام اشاره دارد.(20)
  • بقایی(1376) در تحقیق خود به لزوم حمایت دولت در کاهش هزینه های تولید و افزایش قیمت شیر و گوشت می پردازد و این موضوع را در تمام کشور و استان گیلان که به واسطه دارا بودن شرایط خاص آب و هوایی، ویژگی ممتازی را در زمینه کشاورزی و دامپروری کسب نموده مورد بررسی قرار می دهد. ایشان در این تحقیق به نقش دولت در خصوص کاهش هزینه های تولید و افزایش قیمت تضمینی شیر و گوشت پرداخته و ره حل منطقی و اساسی این مسئله را، فعال شدن اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداران و فعالیت بیشتر و بهتر این اتحادیه در ارائه خدماتی همچون توزیع نهاده های دامی، ایجاد مراکز جمع آوری شیر، ایجاد شبکه های آموزشی به منظور بهره برداری بهینه از استعداد های موجود در بخش دامپروری، احداث کشتارگاه صنعتی دام، امکانات لازم در جهت جذب و خرید و ذخیره کردن فرآورده های پروتئینی وعرضه به موقع محصولات به بازار و ایجاد امنیت تولید در این بخش که همگی از جمله اهداف تشکیل این اتحادیه ها میباشد، ذکر کرده اند.(12)
  • انصاری(1380) ایشان عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع می باشد و به سبب این مسئولیت تحقیقی را با عنوان مسائل و تنگناهای دامداری عشایر زاگرس به رشته تحریر درآورده است که در آن به معضلات و تنگناهای دامداران به طور جامع و فهرست وار اشاره میکند. در این تحقیق با دقت در ابعاد معضلات و تنگناهایی که دامداری ایران گرفتار آن میباشد این اندیشه را تقویت می کند که دامداری ایران با این همه مسائل و مشکلات و با وضع موجود قادر به رشد، توسعه و تبدیل شدن به دامداری های اقتصادی نیستند. در پایان تحقیق ایشان تأکید می کند که حل بسیاری از این گرفتاری ها، مستلزم تغییرات اساسی در نظام اداری، اجتماعی و برنامه ریزی در این زمینه مثل ایجاد تشکل های جدید(شرکت های تعاونی) و تغییر توجه دولت از بخش صنعتی به بخش خصوصی سنتی و نیمه سنتی وغیره می باشد.(5)
  • عمادی و آقاعلی نژاد(1377) در این تحقیق خود با موضوع تحلیلی بر تحول نظام های دامداری راهبرد های مداخله دولت در ایران طی نیم قرن اخیر به سیاست های اتخاذ شده در زمینه فعالیت های دامداری کشور در پنج دهه گذشته پرداخته اند و اظهار می دارند که غفلت از نظام دامداری سنتی در فرآیند توسعه نظام دامداری و عدم انطباق سیاست های مداخله ای دولت و بازار با نظام های سنتی دامداری نتوانسته است در تحول این زیر بخش تأثیر سودمندی داشته باشد و حتی در برخی موارد موجب تحلیل منابع طبیعی و کاهش ذخایر ژنتیکی دامی کشور شده است. در پایان پیشنهاداتی در خصوص سطح سیاستگذاری نظام دامداری کشور مطرح میکنند که بیشتر شامل ارائه خدمات و فنآوری به بخش سنتی دامداری کشور و همچنین تعادل و تناسب منابع و امکانات کشور بین دو نظام دامداری سنتی و صنعتی به نحوی که هر دو نظام مکمل یکدیگر باشند.(40)
  • گریپس راد وهمکارانش [1] مداخله دولت در امور تعاونی ها را تنها در محدوده حفظ منافع اعضاء در یک چارچوب قانونی، توجیه پذیر می دانند. بررسی نتایج گوناگون در ایران روی عملکرد شرکت های تعاونی فعال در بخش کشاورزی و عوامل مؤثر در آن نشان می دهد این شرکت ها عموماً عملکرد ناموفقی داشته اند. بر اساس این پژوهش ها، نگرش اعضاء نسبت به تعاون، شناخت اعضاء از اصول تعاون و آگاهی و مشارکت و آموزش اعضاء در افزایش کارآیی و بهبود عملکرد تعاونی ها نقش مهم و مثبتی داشته اند.(65)
  • آقاجانی ورزنه (1380) با مطالعه تعاونی های تولید روستایی، اعلام می کند که اعضای این شرکت ها با فلسفه ایجاد و کارکرد تعاونی ها آشنایی نداشته، از آموزش کافی نیز بی بهره بوده، در مجموع تعاونی ها در راه رسیدن به اهداف تعیین شده موفق نبوده اند. هم چنین این تعاونی ها در افزایش کارآیی عوامل تولید و بهبود روش بهره برداری در جهت اقتصادی کردن فعالیت ها موفقیت چشمگیری نداشته اند.(3)

   2-2 پیشینه تحقیق در خارج از کشور:

  • راجندران (2004) صنعت شیر و تعاونی های لبنی در هندوستان را مورد مطالعه قرار داده است و پیشرفت و دست آوردهای این تعاونی ها را از سال 1970 به بعد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و اظهار می دارد تعاونی های لبنیات در هندوستان که به عنوان بزرگترین طرح خدمات و استخدام روستایی می باشند توسعه این بخش را تا سطحی پیش بردند که این کشور نه تنها قادر شد تأمین کننده شیر کشور و تولیدات شیری شود بلکه فرصت های تجاری جهانی هم ایجاد کردند.

از سال 1970 دولت هندوستان سیاست بالا بردن تولید شیر بر پایه سازمان های تعاونی را در پیش گرفت و مقادیر زیادی پول در زمینه ایجاد امکانات زیر بنایی برای این تعاونی ها در نظر گرفته شد. تعاونی های لبنی نقش برجسته ای را در پیشرفت صنعت شیر هندوستان ایفا نمودند. این تعاونی ها دارای 4 بخش می باشند: بخش توسعه لبنیات در سطح ملی، اتحادیه دولتی، اتحادیه شیر و جمعیت تعاونی لبنی که در سطح کشور و منطقه در روستاها فعالند.

محقق این تعاونی ها را از بدو شروع به فعالیت (1970) تا حال حاضر (2004) در سه فاز مورد بررسی قرار می دهد. فاز اول:تعاونی ها در سال 1970، به بخش لبنی به منظور افزایش تولید شیر، افزایش درآمد روستا و فراهم آوردن قیمتی منطقی برای مصرف کنندگان، معرفی شدند. این تعاونی ها در ابتدا با استفاده از تولیدات شیری دریافتی از خارج، سعی در توسعه لبنیات داخلی کردند. فازدوم:در اواخر سال 1985 که تعداد تعاونی های روستایی به 4300 تعاونی رسید و 25/4 میلیون تولید کننده شیر را تحت پوشش قرار دادن و تولید شیر خانگی از 22000 تن در اواسط پروژه به 140000 تن در سال 1985، رسید و تعاونی ها، بازار مستقیم شیر (بدون واسطه) را در دست گرفتند. فاز سوم:که تعاونی های لبنی را قادر ساخت تا بتوانند امکانات زیر بنایی لازم برای افزایش توسعه مقادیر شیر را فراهم کنند. در این برنامه، انواع خدمات و مراقبت های بهداشتی و نهاده ها برای اعضای تعاونی ها تهیه شد و همچنین با گذاشتن کلاس هایی در این زمینه اطلاعات آنها را نیز افزایش دادند.

فعالیت این تعاونی های لبنی در هندوستان منجر به اضافه کردن سود کشاورزان و افزایش تولید، بر پایه همکاری جمعی شدند و تولید کنندگان سیاست های خودشان را طبق تکنیک های مدرن و بازاریابی جدید، اجرا می کنند و خدماتی دریافت می کنند که به تنهایی قادر به مدیریت و اجرای آن نیستند. در حال حاضر، 22 اتحادیه در هندوستان با 170 اتحادیه منطقه ای، بیش از 76000 تعاونی روستایی 11 میلیون عضو در بخش مختلف وجود دارد.(68)

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی نقش شرکتهای تعاونی روستایی در رفع و حل مشکلات و معضلات دامداریها, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • چکیده:     1
  • مقدمه       2
  • 1-1 بیان مسئله تحقیق             6
  • 1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق               9
  • 1-3 اهداف تحقیق    10
  • 1-4 فرضیات تحقیق                11
  • 1-5 نوع روش تحقیق             13
  • 1-6 محدودیت های تحقیق      14
  • 2-1 پیشینه تحقیق در داخل کشور          16
  • 2-2 پیشینه تحقیق در خارج از کشور     19
  • 2-3 تعاونی و گذشته آن          23
  • 2-3-1 تعریف و مفهوم تعاون:               23
  • 2-3-2 تعریف و مفهوم تعاونی               24
  • 2-3-3 نظریه های  تعاونی و اصول مرتبط به آن 25
  • 2-3-4 تعاون در اسلام            26
  • 2-3-5 تاریخچه تعاونی در جهان            26
  • 2-3-6 تاریخچه تعاونی های روستایی در ایران     28
  • 2-3-7 تاریخچه تعاونی های روستایی شهرستان ورامین       32
  • 2-3-8 سیر تاریخی شرکت های تعاونی در قانون اساسی ایران            34
  • 2-3-9 سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران        37
  • 2-3-9-1 اهداف و وظایف سازمان         39
  • 2-3-9-2 ارکان سازمان           39
  • 2-3-10 سازمان تعاون روستایی استان   42
  • 2-3-11 اداره تعاون روستایی شهرستان 43
  • 2-3-12 اتحادیه های تعاونی روستایی    46
  • 2-3-12-1 اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی          46
  • 2-3-12-2 اتحادیه تعاون روستایی استان و شهرستان            47
  • 2-3-13 شرکت های تعاونی روستایی    49
  • 2-3-14 ارکان شرکت های تعاونی روستایی          49
  • 2-3-14-1 مجمع عمومی        49
  • 2-3-14-2 هیأت مدیره            50
  • 2-3-14-3 بازرسان 51
  • 2-3-15 موضوع و حدود عملیات شرکت های تعاونی روستایی           51
  • 2-3-16 شرکتهای تعاونی کشاورزی دامداران       52
  • 3-1 روش تحقیق     55
  • 3-2 روش گردآوری اطلاعات                56
  • 3-3 ابزار گردآوری اطلاعات 57
  • 3-4 قلمرو تحقیق     58
  • 3-5 جامعه آماری:   59
  • 3-6 نحوه نمونه گیری            60
  • 3-7 نحوه تنظیم پرسشنامه      61
  • 3-8 پرسشنامه تحقیقی از دامداران عضو شرکت تعاونی روستایی (شهرستان ورامین)       63
  • 3-9روایی و پایایی پرسشنامه 70
  • 3-9-1 روایی           70
  • 3-9-2 پایایی            71
  • 3-10 روش تجزیه و تحلیل یافته ها        73
  • 3-10-1 روش توصیفی           74
  • 3-10-2 روش تحلیلی و استنباطی          74
  • 4-1 توصیف یافته ها              77
  • 4-1-1 سن اعضاء:  77
  • 4-1-2 تحصیلات نمونه ها     79
  • 4-1-3 نوع دامداری های مورد مطالعه از نظر تولید            81
  • 4-1-4 نوع دامداری های مورد مطالعه از نظر پروانه          83
  • 4-1-5 فراوانی اندازه دامداری ها «ظرفیت پروانه تولید»    85
  • 4-1-6 میزان تولید شیر روزانه نمونه ها               87
  • 4-1-7 وضعیت تولید گوشت سالیانه اعضاء          89
  • 4-2 تحلیل فرضيات                93
  • 4-2-1 تحلیل فرضیه اول        93
  • 4-2-2 تحلیل فرضيه دوم        97
  • 4-2-3 تحلیل فرضيه سوم       101
  • 4-2-4 تحلیل فرضيه چهارم    105
  • 4-2-5 تحلیل فرضیه پنجم       109
  • 4-2-6 تحلیل فرضيه ششم       113
  • 4-2-7 تحلیل فرضیه هفتم       116
  • 5-1 جمع بندی و نتیجه گیری 133
  • 5-2 ارائه پیشنهادات                142
  • منابع و مآخذ            148

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی نقش شرکتهای تعاونی روستایی در رفع و حل مشکلات و معضلات دامداریها را به قیمت 12500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6566
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی نقش شرکتهای تعاونی روستایی در رفع و حل مشکلات و معضلات دامداریها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.