0
0

دانلود مقاله بررسی رابطه هوش عاطفی با سازگاری دختران مدرسه راهنمايی

601 بازدید

ما موجوداتی اجتماعی هستیم و از آغاز ولادت ، دارای آگاهی دو زمینه های فطری و غریزی . در آن چه مربوط به حیات عادی و گذران زندگی فردی و اجتماعی است جاهلیم ولی ابزار فراگیری و اکتساب معرفت مجهزیم .منابع معرفت ما از سویی… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی رابطه هوش عاطفی با سازگاری دختران مدرسه راهنمايی دنبال نمایید. این فایل شامل 58 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی رابطه هوش عاطفی با سازگاری دختران مدرسه راهنمايی

مشخصات فایل بررسی رابطه هوش عاطفی با سازگاری دختران مدرسه راهنمايی

عنوان: بررسی رابطه هوش عاطفی با سازگاری دختران مدرسه راهنمايی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 58
حجم فایل : 188 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی رابطه هوش عاطفی با سازگاری دختران مدرسه راهنمايی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

تاریخچه پیدایش هوش عاطفی :

پیدایش هوش عاطفی آخرین تحول و ابداع مهم در درک رابطه بین تفکر و عاطفه است . بر خلاف عقاید قبلی بهترین و منحصرترین کمکی که این سازه کرده است این است که عواطف و افکار را با هم سازگار می داند و هوشمندانه آنها را با هم ترکیب می کند . امروزه هوش عاطفی دارای دو حوزه و طیف گسترده است . یکی از طیفها روانشناسی است که هوش عاطفی را به عنوان یک ویژگی شخصیتی به حساب می آورد و طیف دیگر پژوهش های تجربی هستند که به صورت دقیق و جامع آنرا مورد مطالعه قرار داده و روش های ارزیابی معتبری برای سنجش آن ارائه نموده است .

هوش عاطفی به سال 1985 بر می گردد که یک دانشجوی مقطع دکتری رشته هنر در یکی از دانشگاههای آمریکا پایان نامه ای را به اتمام رسانید که در آن هوش عاطفی را مطالعه کرده بود . سپس در سال 1990 دو استاد دانشگاه در آمریکا ( جان مایر « و » پیتر سالوی « دو مقاله در مورد هوش عاطفی نوشتند و پژوهش های خود را در این رابطه آغاز کردند این دو استاد دریافتند که برخی از افراد در شناخت احساسات خود و دریگران و حل مشکلات احساسی و عاطفی توانمندتر هستند ( هین ، 2004 ) آنان نقل می کنند که نظریه آنها در مورد هوش عاطفی ، عامل انگیزه گولمن برای نوشتن کتاب پر فروش خود به نام » هوش عاطفی « در سال 1995 گردید . در کتاب گولمن هوش عاطفی به عنوان بهترین عامل پیش بینی کننده موفقیت در زندگی معرفی شده بود که هر کسی می تواند به آن دست یابد و می توان آن را یک خصیصه شخصیتی به حساب آورد .

شيوه انضباط مثبت بر افزايش تمام مقياسها (والدين ، دبيران ، خود تحليلي ) و عامل اول (مهارتهاي اجتماعي )، عامل دوم (مهارتهاي ارتباطي ) و عامل سوم (مهارتهاي شخصي ) شخصيت كاليفرنيا و عامل اول (مهارتهاي بين فردي ) و عامل دوم (مهارتهاي درون فردي ) ، هوش عاطفي و خود كنترلي مؤثر بود .

در مورد اثر بخشي يادگيري مبتني بر خود ، اين شيوه بر مقياس والدين و دبيران ، عامل اول (مهارتهاي بين فردي ) و عامل دوم (مهارتهاي درون فردي  ) هوش عاطفي مؤثر بوده است و بر ساير عوامل تأثير معني داري نداشته است .

مقايسه اثر بخشي دو شيوه آموزش مسئوليت پذيري نشان داد كه شيوه انضباط مثبت بر خود تحليلي و خود كنترلي، كارايي بيشتري نسبت به شيوه يادگيري مبتني بر خود داشته است . و در عامل اول (مهارتهاي بين فردي ) و عامل دوم (مهارتهاي درون فردي )، هوش عاطفي ، يادگيري مبتني بر خود ، كارايي بيشتري نسبت به شيوه انضباط مثبت داشته است .

در مورد تعامل جنسيت و متغير مستقل (شيوه‏هاي آموزش يا گروه‏ها ) نتايج نشان  داد كه در سه مورد يعني عامل اول هوش عاطفي ، مقياس والدين و خود تحليلي بين گروه و جنس تعامل وجود دارد .

در معادله رگرسيون مربوط به  مقياس والدين، فقط عامل دوم شخصيت كاليفرنيا با ضريب تبيين 16/0 پيش بيني كننده است در معادله رگرسيون مربوط به دبيران عامل دوم هوش عاطفي (مهارتهاي درون فردي) با ضريب تبيين 13/0 پيش بيني كننده است . در معادله رگرسيون خود تحليلي متغير هاي پيش بيني كننده شامل ، عامل اول شخصيت كاليفرنيا عامل اول هوش عاطفي و مقياس خودكنترلي است

پژوهش ها نشان داده اند که آموزش مهارتهاي اجتماعي و هيجاني که به تعبيري هوش هيجاني است نقش مهمي در بهبود کيفيت روابط بين فردي و اجتماعي دارد . اين نوع آموزش ها عمدتا در مدارس و محيط هاي شغلي صورت گرفته است.

راهبردهاي افزايش هوش هيجاني

همانطور که اکثر مهارتها در اثر تعليم و تربيت رشد مي يابند, برخي مهارتهايي که درهوش هيجاني دخيل اند نيز مي توان از اين طريق افزايش داد.

تعامل خوب والد – کودک در زمينه تشخيص هيجانها و نام گذاري آنها يکي از راهبردهاي مهم افزايش هوش هيجاني است.

راه ديگر افزايش اين توانايي, ايجاد يک محيط امن عاطفي است به گونه اي که کودکان بتوانند آزادي و اطمينان خاطر درباره احساساتشان با والدين گفتگو کنند.

آموزش مهارتهاي اجتماعي يکي ديگر از راههاي افزايش هوش هيجاني است. اين آموزشها شامل کنترل خشم و عصبانيت , همدلي, تشخيص و به رسميت شناختن تشابهات و تفاوتهاي مردم, اظهار ادب و صميميت و تعارف , برقراري ارتباط , حل مساله و مشکل , تصميم گيري و ايجاد هدف و مقاومت در برابر فشارها مي تواند باشد.

ترتيب دادن جلسات گروهي در باره انواع هيجانات مثل شادي و غم , عشق و تنفر و… که افراد درباره احساسات و هيجانات خود اطلاعات عيني تري پيدا کنند.

به کودکان عبارات در برگيرنده هيجانات و احساسات آموزش داده شود . والدين نيز مي توانند با بيان هيجانات خود فرزندانشان را در شناسايي هيجانات ياري نمايند. مثلا احساس بي قراري نمي کنم, احساس نااميدي مي کنم و …

بطور کلي روان درماني مشاوره , مربي گري و آماده سازي راههايي اند که مي توانند به افزايش هوش هيجاني کمک کنند.

تحقيقات انجام شده در باره هوش هيجاني

وانگ ولاو تاثيرات مهارتهاي مديريت هيجاني را در عملکرد شغلي , رضايت شغلي , تعهد سازماني و نقل و انتقال کارکنان بررسي کردند. آنان دريافتند که هوش هيجاني با عملکرد شغلي و رضايت شغلي رابطه دارد.

بار- آن و پارکر بيان کردند که در بيشتر شاخص هاي (1-EQ ) گروههاي مسن تر نسبت به گروههاي جوانتر به طور قابل ملاحظه اي امتياز بالاتر کسب کردند و پاسخ دهندگان با سن نزديک به 50 سال بالاترين ميانگين امتياز ها را کسب کردند.

بر اساس پژوهش بار- آن در سال , 1997 با نمونه اي نرمال در امريکاي شمالي , خانمها مهارت هاي بين فردي قوي تري را نسبت به آقايان نشان دادند. اما مردان داراي ظرفيت درون فردي بيشتر, مديريت هيجانات بهتر و انطباق پذيري بيشتر نسبت به زنان بودند. زنان از هيجانات آگاهي بيشتري نشان مي دهند . از نظر بين فردي بهتر رابطه برقرار مي کنند و از نظر اجتماعي نسبت به مردان احساس مسئوليت بيشتري مي کنند. مردان عزت نفس بهتري دارند و خوش بين تر از زنان هستند .

دولويکس و هيگس نيز در تحقيقات علمي خود نشان دادند که هوش هيجاني با پيشرفت و موفقيت فردي در محيط سازمان و نيز با عملکرد فردي همبستگي زيادي دارد.

مولفه هاي هوش هيجاني در تحقيق خانم اسماعيلي عبارت بودند از :

آگاهي هاي درون فردي / آگاهي هاي بين فردي / مهارتهاي حل مساله / شيوه هاي مقابله با فشار و سازگاري

برنامه درماني – آموزشي اجرا شده در اين تحقيق :

اين برنامه طي 12 جلسه – هرهفته يک بار يا دوبار / هربار 2 ساعت

هفت گام آموزشي اين جلسات :

گام اول : ايجاد خود آگاهي

گام دوم: تقويت انعطاف پذيري

گام سوم: تقويت قوه انتخاب

گام چهارم: آموزش مهارت هاي برقراري و حفظ مهارتهاي بين فردي

گام پنجم : تقويت توانايي مقابله با استرس

گام ششم : آموزش مهارتهاي حل مساله

گام هفتم: بررسي موقعيت فرد در برآوردن نيازهاي عالي

تحقيقات انجام شده در ايران درباره هوش هيجاني

1- اقاي محمد علي بشارت به بررسي رابطه ابعاد شخصيت وهوش هيجاني , پرداخته است. ايشان در اين پژوهش نوع رابطه ابعاد شخصيت شامل نوروزگرايي , برونگرايي , تجربه پذيري , همسازي و وظيفه شناسي با هوش هيجاني در بين دانشجويان رشته هاي مختلف دانشگاه تهران بررسي نموده است. نتايج پژوهش نشان داده است که بين هوش هيجاني و ابعاد برون گرايي , تجربه پذيري , همسازي و وظيفه شناسي همبستگي مثبت معني دار و بين هوش هيجاني و نوروزگرايي  همبستگي منفي معني داري وجود دارد.

2- خانم معصومه اسماعيلي , , دکتر احدي , دکتر دلاور و دکتر شفيع آبادي به بررسي تاثير آموزش مولفه هاي هوش هيجاني بر سلامت روان پرداخته اند . در اين پژوهش که باطرحي آزمايشي انجام شده است گروه آزمايشي در معرض آموزش مولفه هاي هوش هيجاني قرار گرفته و در جلسات آموزشي طراحي شده در هفته شرکت نموده اند. تحليل يافته هاي تحقيق نشان داد که آموزش مولفه هاي هوش هيجاني در افزايش سلامت روان موثر بوه و علائم بيماري را در مولفه هاي سلامت روان کاهش داده است . لذا آموزش مولفه هاي هوش هيجاني سبب ارتقاي سلامت رواني مي شود بطوري که فردبهره بهتري در گزارش هاي شخصي از موفقيت در مقابله بامشکلات به دست مي آورد . اين مقاله در فصلنامه روانپزشکي و روانشناسي باليني ايران شماره , 49 شهريور 86 به چاپ رسيده است.

3- خانم ايران ذراتي , آقاي امير امين يزدي و پرويز آزاد فلاح به بررسي رابطه هوش هيجاني و سبک هاي دلبستگي پرداخته اند. اين پژوهش در بين دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد انجام شده و نتايج نشان مي دهد که بين سبک دلبستگي ايمن و هوش هيجاني رابطه مستقيم و معنادار وجود داشت. سبک دلبستگي ناايمن , مضطرب – دوسوگرا با هوش هيجاني رابطه معکوس و معنادار داشت . مردان و زنان در اين پژوهش از نظر هوش هيجاني تفاوت معناداري نداشتند. تحليل دراين تحقيق نشان داد که سبک هاي دلبستگي پيش بيني کننده خوبي براي هوش هيجاني و مولفه هاي آن هستند. انها در اين پژوهش نتيجه گرفتند که روابط کودک , والدين زمينه مهم و تاثير گذاري بر رشد توانايي هاي کودکان است که آنان را قادر مي سازد تا درمورد خودشان , ديگران و تعاملات اجتماعي بياموزند.

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی رابطه هوش عاطفی با سازگاری دختران مدرسه راهنمايی را به قیمت 10900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6546
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی رابطه هوش عاطفی با سازگاری دختران مدرسه راهنمايی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.