0
0

دانلود مقاله مقايسه ی بهداشت روانی دانشجويان سيگاری و غير سيگاری

587 بازدید

در هر جامعه­اي نيروي فعال و جوان بعنوان يكي از ذخاير و سرمايه­هاي آن جامعه محسوب و مطرح مي­باشد و در عمل نيز چرخه­ی فعاليت­هاي مختلف پيكره اجتماع بطور مستقيم و غيرمستقيم متكي به نيروهاي فوق است كه متاسفانه قشر وسيعي از … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله مقايسه ی بهداشت روانی دانشجويان سيگاری و غير سيگاری دنبال نمایید. این فایل شامل 141 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله مقايسه ی بهداشت روانی دانشجويان سيگاری و غير سيگاری

مشخصات فایل مقايسه ی بهداشت روانی دانشجويان سيگاری و غير سيگاری

عنوان: مقايسه ی بهداشت روانی دانشجويان سيگاری و غير سيگاری
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 141
حجم فایل : 181 کیلوبایت

بخشی از  مقاله مقايسه ی بهداشت روانی دانشجويان سيگاری و غير سيگاری را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

2-1. موضع گیری­های نظری و يافته­هاي پژوهشي در خصوص اعتیاد به سیگار و سيگار

2-1-1. ديدگاه­هاي مربوط به سوء مصرف مواد

  1. ديدگاه زيست شناختي و پزشکي

ديدگاه پزشکي اولين ديدگاهي است که به اعتياد به چشم يک اختلال نگريسته است(ديويسون و نيل[1]، 2001). تحقيقات مختلفي در زمينه­­ي پايه­هاي زيست شناختي اعتياد انجام مي­گيرد. در سال 1974، آنکفالين يک پناپپتيد درونزا با اثرات شبيه به ترياک شناسايي شد. اين کشف به شناسايي سه طبقه از مواد درونزا در مغز از جمله اندروفين­ها و آنکفالين­ها منجر شد. اندروفين­ها در انتقال عصبي وقفه دادن درد، درگير هستند. اين مواد وقتي کسي از نظر جسمي آسيب مي­بيند آزاد شده و تا حدودي مسئول فقدان درد در ضمن تصادفات حاد هستند. اثرات اوليه­ي ترکيبات ترياک و شبه ترياک از طريق گيرنده­هاي مواد افيوني اعمال مي­شود.(کاپلان، سادوک و گرب، 1994).

فرد مبتلا به اختلال وابسته به مواد افيوني ممکن است کاهش فعاليت با منشأ ژنتيکي در سيستم افيوني داشته باشد، اين کاهش فعاليت ممکن است نتيجه­ي کمتر بودن تعداد يا حساسيت کمتر گيرنده­هاي افيوني، آزاد شدن کمتر مواد افيوني درونزا يا غلظت بالاي آنتاگونيست­ها فرضي مواد افيوني درونزا باشد(کاپلان، سادوک و گرب، 1994). يکي از پايه­هاي نورولوژيکي مهم که واسطه­ي اثرات­ تقويت کنندگي سوء مصرف مواد است سيستم ميان مغزي دوپامين[2] است که هسته­هاي سلول آن در ناحيه­ي تگمنتال بطني است. و مغز قدامي، خصوصاً هسته آکومبنس را عصب مي­دهد(گيلدر و همکاران، 1996). اين راه­هاي دوپاميني بخشي از سيستم پاداش فيزيولوژيکي را تشکيل مي­دهد که خاصيت بالا بردن فراواني رفتارهاي فعال کننده آن را دارد. اين ديدگاه تبين­هاي بسيار جالبي در مورد وابستگي ، تحمل و درد دارو فراهم ساخته­اند و همينطور تا حدودي زمينه­هاي ژنتيک سوء مصرف مواد را آشکار ساخته­اند.

  1. ديدگاه اجتماعي

نظريه­هاي جامعه شناسي اعتياد را يک مسئله اجتماعي تلقي کرده و سعي مي­کنند آن­ها را از اين ديد بررسي کرده و تحقيق کنند. بر اساس پژوهش­هاي انجام يافته معلوم شده است که وابستگي به مواد افيوني محدود به طبقات پايين اجتماعي- اقتصادي نيست، هر چند ميزان بروز وابستگي در اين گروه از طبقات اجتماعي- اقتصادي بالاتر است. انواعي از عوامل اجتماعي وابسته به فقر بشري احتمالاًدر وابستگي به مواد افيوني دخالت دارند. حدود 50 % مصرف کننده­هاي هروئين در شهرها کودکان تک والد يا والدين از هم جدا شده هستند و از خانواده­هايي برآمده­اند که در آن­ها حداقل يک عضو مبتلا به اختلال وجود دارد(کاپلان، سادوک و گرب، 1994). خطر سوء مصرف دارو در جوامعي بالاست که به نوعي نسبت به مصرف دارو سهل انگار هستند. ممکن است در گروه­هاي همتا، جوان براي مصرف دارو به منظور کسب شأن و قابليت تحت فشار اجتماعي قرار گيرد. بعضي از پژوهش­ها، شواهدي نشان داده­اند مبني بر اين که مصرف دارو توسط افرادي را مي­توان با توجه به مصرف مواد، توسط همتاهاي او پيش­بيني کرد(گيلدر و همکاران، 1996).

بين سوء مصرف دارو و شاخص­هاي محروميت اجتماعي نظير بيکاري و بي­خانماني رابطه وجود دارد(گيلدر و همکاران، 1996). از عوامل ديگري که در ديدگاه­هاي اجتماعي مطرح است قابليت وصول دارو توسط افراد مي­باشد. استفاده از داروهاي نسخه شده که به راحتي از اکثر داروخانه­ها قابل وصول است. بعضي از داروها مثل نيکوتين که به راحتي قابل وصول است. سيگار هم که در اکثر کشورها از طريق قاچاق قابل وصول است ديدگاه­هاي جامعه شناختي اطلاعات بسيار زيادي در زمينه­ي سوء مصرف مواد فراهم ساخته­اند.

  1. ديدگاه روان­تحليلي

در مقالات روان­تحليلي، رفتار معتاد به سيگاربر حسب تثبيت ليبيدويي، با پيشرفت به سطوح  پيش تناسلي، دهاني يا حتي سطح ابتدايي­تر رشد رواني- جنسي توصيف شده است. اکثر نظريه­پردازان روان­تحليلي بيش از همه روي حالت دهاني تاکيد کرده­اند. نياز به توضيح روابط سوء مصرف مواد، دفاع، کنترل تکانه، اختلالات عاطفي و مکانيسم­هاي انطباقي باعث شده تا روان­تحليلگران معاصر بيشتر بر روي ضابطه­مندي روان­شناسي ايگو تاکيد کنند. غالباً تصور مي­شود آسيب ديدگي شديد ايگو با سوء مصرف دارو رابطه دارد و حاکي از آشفتگي­هاي عميق مربوط به رشد مي­باشد. در نظريه­هاي معاصر مسائل مربوط به رابطه بين ايگو و عواطف به عنوان يک ناحيه کليدي موضوع اعتياد مطرح شده است.

  1. ديدگاه­هاي يادگيري و شناختي- رفتاري

نظريه پردازان افراطي ديدگاه يادگيري سعي کرده­اند که با الگوي محرک- پاسخ مسئله پيچيده اعتياد را تبيين کنند ولي با توجه به ناکارآمدي اين الگو، در درمان و پيشگيري از سوء مصرف مواد اکثر پژوهشگران به الگوي محرک- ارگانيسم- پاسخ روي آورده­اند و اين الگو را در تبيين و درمان سوء مصرف مواد کارآمد و اثربخش يافته­اند(بندورا[3] ،1997؛ گزوپ، 1994).

در رويکرد يادگيري مشاهده­اي بر عوامل زمينه­ساز شناختي، رفتاري و عاطفي تواماً توجه مي­شود و در اين ميان بر موضوعات کليدي چون خويشتن­داري [4] ، خوداثربخشي[5] و تغييرمحيط و رفتار تأکيد مي­شود. پژوهشگران زيادي با استفاده از اين رويکرد، طرح­هاي درماني متنوعي را براي درمان اختلالات مختلف سوء مصرف مواد فراهم ساخته­اند.

رويکرد شناختي- رفتاري نيز تقريباً مثل طرفداران نظريه­ي يادگيري مشاهده­اي بر شناخت نگرش افراد، عواطف، هيجانات، رفتار و شيوه­هاي مقابله­اي معتادان تأکيد دارد (گزوپ، 1994). از اين ديد افراد معتاد قبل از شروع مصرف دارو تا حدودي کمبود مهار­ت­هاي شناختي و رفتاري دارند که آسيب پذيري آنان را شدت مي­بخشد. غالباً به نظر مي­رسد که آن­ها توان مقابله با چالش­هاي روزمره­ي زندگي را ندارند، احساسات ايشان بي­ثبات است و از افسردگي، اضطراب، مشکلات زندگي، بد­ خلقي و مواردي از اين قبيل شکايت مي­کنند (گيلدر و همکاران، 1996). ديدگاه­هاي شناختي- رفتاري از جمله آموزش مهارت­هاي مقابله­اي و سبک حل­مسئله کارآمدي خود را در پيشگيري از بروز و نيز پيشگيري از عود مجدد سوء مصرف مواد نشان داده­اند (گزوپ، 1994).

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله مقايسه ی بهداشت روانی دانشجويان سيگاری و غير سيگاری را به قیمت 11900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6503
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله مقايسه ی بهداشت روانی دانشجويان سيگاری و غير سيگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.