در هر جامعهاي نيروي فعال و جوان بعنوان يكي از ذخاير و سرمايههاي آن جامعه محسوب و مطرح ميباشد و در عمل نيز چرخهی فعاليتهاي مختلف پيكره اجتماع بطور مستقيم و غيرمستقيم متكي به نيروهاي فوق است كه متاسفانه قشر وسيعي از … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله مقايسه ی بهداشت روانی دانشجويان سيگاری و غير سيگاری دنبال نمایید. این فایل شامل 141 صفحه و در قالب word ارائه شده است.
مشخصات فایل مقايسه ی بهداشت روانی دانشجويان سيگاری و غير سيگاری
عنوان: مقايسه ی بهداشت روانی دانشجويان سيگاری و غير سيگاری
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 141
حجم فایل : 181 کیلوبایت
بخشی از مقاله مقايسه ی بهداشت روانی دانشجويان سيگاری و غير سيگاری را در ادامه مشاهده خواهید نمود.
2-1. موضع گیریهای نظری و يافتههاي پژوهشي در خصوص اعتیاد به سیگار و سيگار
2-1-1. ديدگاههاي مربوط به سوء مصرف مواد
- ديدگاه زيست شناختي و پزشکي
ديدگاه پزشکي اولين ديدگاهي است که به اعتياد به چشم يک اختلال نگريسته است(ديويسون و نيل[1]، 2001). تحقيقات مختلفي در زمينهي پايههاي زيست شناختي اعتياد انجام ميگيرد. در سال 1974، آنکفالين يک پناپپتيد درونزا با اثرات شبيه به ترياک شناسايي شد. اين کشف به شناسايي سه طبقه از مواد درونزا در مغز از جمله اندروفينها و آنکفالينها منجر شد. اندروفينها در انتقال عصبي وقفه دادن درد، درگير هستند. اين مواد وقتي کسي از نظر جسمي آسيب ميبيند آزاد شده و تا حدودي مسئول فقدان درد در ضمن تصادفات حاد هستند. اثرات اوليهي ترکيبات ترياک و شبه ترياک از طريق گيرندههاي مواد افيوني اعمال ميشود.(کاپلان، سادوک و گرب، 1994).
فرد مبتلا به اختلال وابسته به مواد افيوني ممکن است کاهش فعاليت با منشأ ژنتيکي در سيستم افيوني داشته باشد، اين کاهش فعاليت ممکن است نتيجهي کمتر بودن تعداد يا حساسيت کمتر گيرندههاي افيوني، آزاد شدن کمتر مواد افيوني درونزا يا غلظت بالاي آنتاگونيستها فرضي مواد افيوني درونزا باشد(کاپلان، سادوک و گرب، 1994). يکي از پايههاي نورولوژيکي مهم که واسطهي اثرات تقويت کنندگي سوء مصرف مواد است سيستم ميان مغزي دوپامين[2] است که هستههاي سلول آن در ناحيهي تگمنتال بطني است. و مغز قدامي، خصوصاً هسته آکومبنس را عصب ميدهد(گيلدر و همکاران، 1996). اين راههاي دوپاميني بخشي از سيستم پاداش فيزيولوژيکي را تشکيل ميدهد که خاصيت بالا بردن فراواني رفتارهاي فعال کننده آن را دارد. اين ديدگاه تبينهاي بسيار جالبي در مورد وابستگي ، تحمل و درد دارو فراهم ساختهاند و همينطور تا حدودي زمينههاي ژنتيک سوء مصرف مواد را آشکار ساختهاند.
- ديدگاه اجتماعي
نظريههاي جامعه شناسي اعتياد را يک مسئله اجتماعي تلقي کرده و سعي ميکنند آنها را از اين ديد بررسي کرده و تحقيق کنند. بر اساس پژوهشهاي انجام يافته معلوم شده است که وابستگي به مواد افيوني محدود به طبقات پايين اجتماعي- اقتصادي نيست، هر چند ميزان بروز وابستگي در اين گروه از طبقات اجتماعي- اقتصادي بالاتر است. انواعي از عوامل اجتماعي وابسته به فقر بشري احتمالاًدر وابستگي به مواد افيوني دخالت دارند. حدود 50 % مصرف کنندههاي هروئين در شهرها کودکان تک والد يا والدين از هم جدا شده هستند و از خانوادههايي برآمدهاند که در آنها حداقل يک عضو مبتلا به اختلال وجود دارد(کاپلان، سادوک و گرب، 1994). خطر سوء مصرف دارو در جوامعي بالاست که به نوعي نسبت به مصرف دارو سهل انگار هستند. ممکن است در گروههاي همتا، جوان براي مصرف دارو به منظور کسب شأن و قابليت تحت فشار اجتماعي قرار گيرد. بعضي از پژوهشها، شواهدي نشان دادهاند مبني بر اين که مصرف دارو توسط افرادي را ميتوان با توجه به مصرف مواد، توسط همتاهاي او پيشبيني کرد(گيلدر و همکاران، 1996).
بين سوء مصرف دارو و شاخصهاي محروميت اجتماعي نظير بيکاري و بيخانماني رابطه وجود دارد(گيلدر و همکاران، 1996). از عوامل ديگري که در ديدگاههاي اجتماعي مطرح است قابليت وصول دارو توسط افراد ميباشد. استفاده از داروهاي نسخه شده که به راحتي از اکثر داروخانهها قابل وصول است. بعضي از داروها مثل نيکوتين که به راحتي قابل وصول است. سيگار هم که در اکثر کشورها از طريق قاچاق قابل وصول است ديدگاههاي جامعه شناختي اطلاعات بسيار زيادي در زمينهي سوء مصرف مواد فراهم ساختهاند.
- ديدگاه روانتحليلي
در مقالات روانتحليلي، رفتار معتاد به سيگاربر حسب تثبيت ليبيدويي، با پيشرفت به سطوح پيش تناسلي، دهاني يا حتي سطح ابتداييتر رشد رواني- جنسي توصيف شده است. اکثر نظريهپردازان روانتحليلي بيش از همه روي حالت دهاني تاکيد کردهاند. نياز به توضيح روابط سوء مصرف مواد، دفاع، کنترل تکانه، اختلالات عاطفي و مکانيسمهاي انطباقي باعث شده تا روانتحليلگران معاصر بيشتر بر روي ضابطهمندي روانشناسي ايگو تاکيد کنند. غالباً تصور ميشود آسيب ديدگي شديد ايگو با سوء مصرف دارو رابطه دارد و حاکي از آشفتگيهاي عميق مربوط به رشد ميباشد. در نظريههاي معاصر مسائل مربوط به رابطه بين ايگو و عواطف به عنوان يک ناحيه کليدي موضوع اعتياد مطرح شده است.
- ديدگاههاي يادگيري و شناختي- رفتاري
نظريه پردازان افراطي ديدگاه يادگيري سعي کردهاند که با الگوي محرک- پاسخ مسئله پيچيده اعتياد را تبيين کنند ولي با توجه به ناکارآمدي اين الگو، در درمان و پيشگيري از سوء مصرف مواد اکثر پژوهشگران به الگوي محرک- ارگانيسم- پاسخ روي آوردهاند و اين الگو را در تبيين و درمان سوء مصرف مواد کارآمد و اثربخش يافتهاند(بندورا[3] ،1997؛ گزوپ، 1994).
در رويکرد يادگيري مشاهدهاي بر عوامل زمينهساز شناختي، رفتاري و عاطفي تواماً توجه ميشود و در اين ميان بر موضوعات کليدي چون خويشتنداري [4] ، خوداثربخشي[5] و تغييرمحيط و رفتار تأکيد ميشود. پژوهشگران زيادي با استفاده از اين رويکرد، طرحهاي درماني متنوعي را براي درمان اختلالات مختلف سوء مصرف مواد فراهم ساختهاند.
رويکرد شناختي- رفتاري نيز تقريباً مثل طرفداران نظريهي يادگيري مشاهدهاي بر شناخت نگرش افراد، عواطف، هيجانات، رفتار و شيوههاي مقابلهاي معتادان تأکيد دارد (گزوپ، 1994). از اين ديد افراد معتاد قبل از شروع مصرف دارو تا حدودي کمبود مهارتهاي شناختي و رفتاري دارند که آسيب پذيري آنان را شدت ميبخشد. غالباً به نظر ميرسد که آنها توان مقابله با چالشهاي روزمرهي زندگي را ندارند، احساسات ايشان بيثبات است و از افسردگي، اضطراب، مشکلات زندگي، بد خلقي و مواردي از اين قبيل شکايت ميکنند (گيلدر و همکاران، 1996). ديدگاههاي شناختي- رفتاري از جمله آموزش مهارتهاي مقابلهاي و سبک حلمسئله کارآمدي خود را در پيشگيري از بروز و نيز پيشگيري از عود مجدد سوء مصرف مواد نشان دادهاند (گزوپ، 1994).
…
در صورت تمایل شما می توانید مقاله مقايسه ی بهداشت روانی دانشجويان سيگاری و غير سيگاری را به قیمت 11900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.