0
0

دانلود مقاله بررسی عوامل موثر بر گرايش زوجين به طلاق با نگاهی به آمارها طلاق در ايران

613 بازدید

يكي از موضوعاتي كه در چند سال اخير ذهن اكثر انديشمندان و حتي عموم را به خود مشغول كرده است مسأله طلاق مي باشد. در حال حاضر اين پديده در ايران به شكل يك مسأله و معضل اجتماعي ،مشكلات زيادي را براي افراد و خانواده هاي در… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی عوامل موثر بر گرايش زوجين به طلاق با نگاهی به آمارها طلاق در ايران دنبال نمایید. این فایل شامل 45 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی عوامل موثر بر گرايش زوجين به طلاق با نگاهی به آمارها طلاق در ايران

مشخصات فایل بررسی عوامل موثر بر گرايش زوجين به طلاق با نگاهی به آمارها طلاق در ايران

عنوان: بررسی عوامل موثر بر گرايش زوجين به طلاق با نگاهی به آمارها طلاق در ايران
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 45
حجم فایل : 135 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی عوامل موثر بر گرايش زوجين به طلاق با نگاهی به آمارها طلاق در ايران را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

مقدمه

خانواده به عنوان كوچكترين واحد اجتماعي،  پايه و اساس ساخت اجتماع محسوب  مي شودخانواده شالوده هر جامعه متمدن است (مور، 1376: 29).

در واقع خانواده نهادي است كه به اعضاي خود احساس آرامش و امنيت مي دهد و طي قرن هاي متمادي به عنوان پايدارترين و مؤثرترين وسيله حفظ ويژگيهاي فرهنگي و عامل انتقال آنها به نسلهاي بعدي بوده است. از همين روست كه تشكيل خانواده در همه اديان بويژه دين مقدس اسلام از اهميت والايي برخوردار است و از آن بعنوان كانون آسايش و آرامش نام برده شده است (ولي زاده، 1378: 20).

به طور كلي خانواده به وسيله يك رابطه قــانوني بين زن ومرد كه ازدواج نام دارد شــــكل مي گيرد،اما اين رابطه قانوني به سه شكل ممكن است از هم گسيخته شود كه عبارتند از :

  • فسخ ازدواج؛
  • مرگ يكي از زوجين؛
  • انحلال خانواده و از بين رفتن پيوند زناشوئي بوسيله طلاق زوجين؛ (Shryock,1975:333).

از آنجايي كه فسخ ازدواج با دلايل مشخص مي باشد و مرگ افراد هم يك امر طبيعي است اين دو مورد هر چند باعث بروز مشكلاتي در خانواده مي شوند ولي طلاق به دليل خصوصياتي كه داردبيشتر ذهن خانواده ها و انديشمندانرا به خود جلب كرده است.

” طلاق در لغت جدا شدن زن از مرد، رها شدن از قيد نكاح و رهائي از زناشوئي استَ (عميد، 1369: 894).

همچنين طلاق را آخرين راه انحلال قانوني ازدواج مي دانند كه شوهر و زن بوسيلة حكم قانوني از هم جدا مي شوند(Shryock,1975:333).

      از آنجا كه يكي از عوامل مهم از هم گيسختگي مهمترين نهاد اجتماعي و اساس جامعه يعني خانواده،  طلاق مي باشد، بررسي طلاق و بويژه عواملي كه منجر به اين امر  مي شوند خود به خود ضرورت پيدا مي كند. همچنين بررسي عواملي كه باعث گرايش زوجين به طلاق مي شود بخاطر پيامدهايي كه در پي دارد بيشتر حائز اهميت است. بنابراين اهميت موضوع طلاق را با در نظر گرفتن عواقب و آسيبهاي آن مي توان مطرح كرد،  آسيبهاي طلاق مي تواند به صورت اعتياد، بزهكاري، جرم و جنايت،  خودكشي و… باشد(دانش، 1370: 32).

از طرف ديگر در عصر ما و بخصوص سالهاي اخير بيش از دوران ديگر آمارهاي طلاق بالا رفته و به تبع آن آمار وارقام جرم وجنايتهاي ناشي از آن نيز زياد شده است بطوري كه آمار طلاق در جوامع غربي و بويژه در آمريكا حدود 54 درصد مي باشد، يعني اينكه از هر 100 ازدواج 54 مورد به طلاق منجر مي شود. در صورتي كه اين درصدها درسال 1964 حدود 36 درصد بوده است درصد بوده است[1](Weeks,1992:315-316).

در ايران نيز آمارها نشان ميدهند كه درصد طلاق سال 80 نسبت به سال79، 14 درصد رشد داشته است(به جدول ونمودار شماره 1 و ضمائم مراجعه شود) كه اين افزايش ناگهاني براي جامعه ايران به عنوان يك زنگ خطر مي باشد كه نبايد ساده انگارانه از آن گذشت، بلكه بايد با جديت به دنبال ريشه هاي اين مسأله بود.

          هدف اصلي از انجام اين تحقيق[2] بررسي علل و عوامل مؤثر بر گرايش زوجين به طلاق در شهرستان داراب[3]مي باشد.

تحقيقات پيشين

مطالعه درباره طلاق در طي چند دهة اخير محققين زيادي را به خود مشغول داشته است. اين مطالعات نه تنها بوسيله جامعه شناسان بلكه بوسيله حقوقدانان، قضات، مددكاران اجتماعي، روان درمان ها، پزشكان و سايرين صورت گرفته است((Good,1965:3. از آنجا كه علم خاصيت انباشتي دارد، تحقيقات پيشين در زمينه موضوع مورد نظر  مي تواند منبع با ارزش در هدايت تحقيق و معرفي نظريه هايي براي آزمون و تفسيرهاي احتمالي از مشاهدات باشند (دواس، 1376 : 33).

       در اين قسمت از مقاله به بررسي تعدادي از تحقيقاتي كه در مورد طلاق در داخل و خارج از ايران نگاشته شده اند مي پردازيم.

        تحقيقات نشان داده اند كه آمار طلاق در روستاها بسيار پائين تر از شهرها مي باشد و علت اصلي آن را مي توان پايبند بودن روستائيان به ارزشها،  سنت ها،  اعتقادات مذهبي، توقعات كم و… دانست،  در حاليكه در شهر مسأله صنعتي شدن،  جامعه مصرفي، توقعات بيجا و عدم پايبندي به ارزشها و سنتها و… از عوامل مهم افزايش درصد ستيز خانوادگي و طلاق مي باشد(فرجاد، 1372: 65).

       مساواتي آذر تحقيقي را تحت عنوان ” خانواده هاي مهاجر روستايي و زمينه هاي طلاق” انجام داده است كه ايشان با استفاده از داده هاي موجود در زمينه طلاق و همچنين اطلاعات موجود در كلانتري هاي شهر تبريز به بررسي مسأله طلاق پرداخته است. ايشان بعد از تجزيه و تحليل اطلاعاتي كه جمع آوري كرده بود به نتايج زير دست يافت.

          طلاق و اختلافات خشونت آميز زوجين در مناطق شهري بيش از مناطق روستايي است؛ اما ايشان اين مسأله را با توجه به مناطق مختلف تفكيك مي كند و آنرا به شرايط اجتماعي و اقتصادي ساكنين اين مناطق ربط مي دهد و محله ها را مورد بررسي قرار مي دهد و در كل در مي يابد كه مناطقي كه رفتارهاي خشونت آميز در آنها بيشتر گزارش شده اكثراً مهاجرنشين بوده اند تا بومي، و علل اين را توجيه مي كند و بيان مي كند كه اين رفتارها به دلايل زير مي باشند:

          در شهر قسمت مهمي از وظايف خانواده به گروهها و سازمانهاي اجتماعي ديگر واگذار شده و كوشش و كشش افراد ازدرون خانه به بيرون معطوف گرديده است، پس عجيب نيست كه خانواده شهري استحكام و دوام خانواده روستايي و قديم را ندارد و اين ناهنجاريها كه از فرد گرايي،  خودسري و خودكامگي ناشي مي شود در شهر رايج تر است و احساس تنهايي و بي كسي بيش از اندازه در شهر قوت مي گيرد و رفتارهاي انحرافي چون خودكشي و طلاق را دامن مي زند (مساواتي آذر، 1375).

تحقيقي با عنوان “ پيوستگي ها و پيامدهاي طلاق در شهري از ايران” توسط آقاجانيان و مقدس در سال 1987 در شهر شيراز انجام گرفت.

          داده هاي اين تحقيق به روش پيمايشي جمع آوري شد.  براي انجام اين تحقيق از اطلاعات سرشماري 1986 براي چارچوب نمونه گيري استفاده گرديد.  نهايتاً دو گروه از زنان شيرازي يك گروه 254 نفري كه يكبار ازدواج كرده و طلاق گرفته بودند و يك گروه ديگر كه شامل 799 نفر از زنان يكبار ازدواج كرده انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتايج تحقيق نشان داد كه:

           روندهاي طلاق در ايران تحت تأثير تغييرات معمول و 8 سال جنگ با عراق قرار دارد. بي ثباتي اجتماعي حاصل از جنگ، شرايط را براي افزايش نرخ طلاق در ايران فراهم كرد، اين روند افزايشي بعد از آتش بس و شروع گفتگوهاي صلح روبه كاهش نهاد.  تحليل پيامدها وتعيين كننده هاي طلاق در ايران نشان مي دهد كه تفاوتها و شباهتهايي با يافته هاي مطالعات انجام شد و در كشورهاي غربي دارد.  بر خلاف ايالات متحده، رابطه معكوسي بين سن ازدواج و طلاق در ايران وجود ندارد، در حقيقت زنان ازدواج كرده در سنين بالاتر از شانس طلاق بالاتري برخوردارند. تحصيلات بالاتر و نقشهاي خارج از خانه براي زنان تأثير مثبتي بر طلاق را نشان مي دهد.  در كل پيامدهاي اقتصادي طلاق براي زنان ايراني جدي است.  زنان بعد از طلاق فرصتهاي بسيار كمي براي كار كردن دارند. بنابراين مي توان گفت كه فقط شبكه هاي خانوادگي و غير رسمي به حمايت از زنان مطلقه مي پردازند. همانطور كه اكثر مطلقه ها از خانواده هاي كارگري هستند، بنابراين مراقبت از دختران طلاق گرفته براي اين خانواده ها، از لحاظ اقتصادي، بسيار مشكل است. همچنين اين مطالعه نشانگر اثرات روانشناختي عميقي است كه طلاق بر زنان مطلقه و فرزندانشان در ايران مي گذارد(Aghajanian & Moghadas, 1998).

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی عوامل موثر بر گرايش زوجين به طلاق با نگاهی به آمارها طلاق در ايران را به قیمت 10900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6447
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی عوامل موثر بر گرايش زوجين به طلاق با نگاهی به آمارها طلاق در ايران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.