0
0

دانلود مقاله بررسی مزيت نسبی در توليد و صادرات فرش دستباف ايران

630 بازدید

نقش و اهميت موضوع مزيت نسبي در طراحي سياست هاي تجاري كشورها و گزينش روندهاي مناسب توليد و صادرات كالا ، امري انكارناپذير است ؛ بطوريكه در حال حاضر بخش عمده اي از مباحثات و مذاكرات بين المللي در زمينة تجارت ، به ارائه راهكارهايي…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی مزيت نسبی در توليد و صادرات فرش دستباف ايران دنبال نمایید. این فایل شامل 345 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی مزيت نسبی در توليد و صادرات فرش دستباف ايران

مشخصات فایل بررسی مزيت نسبی در توليد و صادرات فرش دستباف ايران

عنوان: بررسی مزيت نسبی در توليد و صادرات فرش دستباف ايران
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 345
حجم فایل : 2,05 مگابایت

بخشی از  مقاله بررسی مزيت نسبی در توليد و صادرات فرش دستباف ايران را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

2-1- اهميت تحقيق:

يكي از محورهاي برنامه سوم توسعه، اتخاذ استراتژي جهش صادراتي و جهت بخشيدن توليدات بسوي نيازهاي صادراتي و تقاضاي بازار جهاني است. توفيق در اين زمينه مستلزم شناخت پتانسيل‌ها و توانمندي‌هاي كشور در امر توليد و صادرات مي‌باشد و بدين منظور نيازمند بررسي و تعيين مزيت نسبي محصولات در توليد و صادرات مي‌باشيم. فرش دستباف نيز به عنوان يكي از ارزآورترين كالاهاي صادراتي همواره مطمح‌نظر سياستگذاران است، مع‌‌الوصف صدور بي‌رويه فرش بدون توجه به پتانسيلهاي توليد فرش در كشور و به گونه‌اي نامتناسب با تقاضاي بازار جهاني موجب تنزل سهم ايران در بازارهاي جهاني شده است. مقايسه سهم كشورهاي عمده صادركننده فرش دستباف در تجارت جهاني اين كالا مؤيد آن است كه سهم ايران از  41 درصد در سال 1976 به 30 درصد در سال 1998 كاهش يافته است ، در حاليكه طي دوره مذكور سهم اكثر كشورهاي رقيب افزايش داشته است . بطوري كه سهم كشور هند در بازار جهاني فرش از 9/4 درصد به 7/22 درصد، سهم چين از 9/4 درصد به 11 درصد ، سهم نپال از 5 درصد به 5/11 درصد و سهم تركيه از 7/3 درصد به 7 درصد افزايش يافته است.

       اين در حالي است كه صادرات فرش دستباف نه تنها از جنبه صادراتي و ارزآوري اهميت غيرقابل انكاري دارد ، بلكه همچنين نقش با اهميتي در ايجاد اشتغال دارد. به طور كلي مي‌توان گفت كه فرش دستباف جزء آن دسته از توليدات است كه تلفيق هنر و صنعت را توأم دارد و داراي مشخصه‌هاي خاصي است كه عمدتاً عبارتند از:

  • قسمت عمده مواد مصرفي و عوامل توليد فرش دستباف داخلي است.
  • با حداقل سرمايه‌گذاري قابليت توليد دارد.
  • امكان توسعه و ترويج آن به سهولت فراهم مي‌گردد.
  • در مقايسه با ساير صنايع كوچك و متوسط از ارزش افزوده بالاتري برخوردار است.
  • بسياري از اقلام و مواد اوليه در توليد فرش از جمله پشم و ابريشم از توليدات بخش كشاورزي و دامپروري بوده كه به تنهايي امكان و يا قابليت صادراتي براي آنها فراهم نيست ، در حالي كه با متجلي شدن اين عوامل توليد در يك محصول نهايي به نام فرش دستباف با ايجاد ارزش افزوده ، زمينه‌هاي خلق مزيت نسبي در صادرات فراهم مي‌گردد.
  • اكثر بافندگان فرش در مناطق روستايي از شاغلين بخش كشاورزي هستند كه بافت فرش به عنوان شغل جانبي آنها محسوب مي‌گردد . وجود شرايط مناسب براي توليد فرش ، امكان پايبندي آنها به روستا و در نتيجه كاهش مهاجرت و ايجاد حلقه‌هاي منطقي بين توليد فرش و توليدات بخش كشاورزي را فراهم مي‌سازد.

بنابراين دستيابي به اهداف برنامه و تدوين يك استراتژي بلندمدت براي توليد و صدور فرش تنها با شناخت توانمنديهاي توليدي و صادراتي كشور محقق مي‌شود و اين امر انجام پژوهش فراگير و جامع به منظور بررسي مزيت نسبي در توليد و صادرات فرش دستباف كشور را ضروري مي نمايد.

3-1- فرضيات تحقيق:

براساس شناسنامه طرح ، فرضيات اساسي تحقيق عبارتند از:

  • در توليد و صادرات فرش دستباف ايران مزيت نسبي وجود دارد.
  • عوامل مؤثر “اقتصادي، فني و …” بر مزيت نسبي در توليد و صادرات فرش دستباف ايران ، قابل شناسايي و ارزيابي هستند .

4-1- اهداف تحقيق: 

  • سنجش مزيت نسبي در توليد و صادرات فرش دستباف ايران.
  • شناسايي عوامل مؤثر بر مزيت نسبي در توليد و صادرات فرش دستباف و ارزيابي نقش هر يك از آنها.
  • ارائه راهكارهاي عملي و مؤثر براي افزايش مزيت نسبي در توليد و صادرات فرش دستباف ايران و افزايش قدرت رقابت‌پذيري آن در سطح بين‌المللي.

5-1- روش شناسي تحقيق :

      روشي كه در اين پژوهش به منظور دستيابي به اهداف و آزمون فرضيات آن در نظر گرفته شده است ، در برگيرندة طيف گسترده اي از مطالعات كتابخانه اي ، بررسي اسنادي ، استفاده از شاخص هاي اقتصادي و آماري و انجام فعاليت ميداني بر اساس تنظيم پرسشنامه و در چارچوب ميدان تحقيق مي باشد .

      در بخش مطالعات كتابخانه اي ، به بررسي و انجام مطالعه در خصوص پشتوانه هاي تئوريك و شاخص هاي هاي اقتصادي تعيين مزيت نسبي مي پردازيم و با استفاده از فرمولهاي كاربردي و جمع آوري اطلاعات لازم ، به محاسبه مزيت نسبي كشور در صنعت فرش دستباف مي پردازيم .

     نظر به آنكه شناسايي و تحليل نقش عوامل مؤثر بر مزيت نسبي نيز از اهداف اصلي تحقيق حاضر بوده است، لذا بررسي تأثير هريك از عوامل مؤثر بر ايجاد مزيت نسبي در توليد و صادرات فرش دستباف در قالب فعاليت ميداني تحقيق در دستور كار قرار دارد . به منظور طراحي دقيق و كارشناسي پرسشنامه هاي تحقيق، با مراجعه به كارشناسان علوم اجتماعي و متخصصان اهل فن در زمينه فرش دستباف، اقدام به انجام مصاحبه هاي عميق مي گردد . با جمعبندي نظرات و نيز با توجه به مسائل و مشكلات مطروحه در خصوص فرايند توليد و صادرات ، مهمترين عوامل مؤثر بر مزيت نسبي در توليد و صادرات فرش دستباف در قالب سؤالات پرسشنامه ها تنظيم مي شود . برهمين اساس دو نوع پرسشنامه با عنوان پرسشنامه توليدي نوع (A) (به تفكيك استان هاي مورد بررسي) و پرسشنامه صادراتي نوع (B) طــراحي و تدوين مي گردد . پس از طراحي پرسشنامه ها ، فعاليت ميداني تحقيق به منظور انجام شناسايي تكميلي در سطح ميدان تحقيق انجام مي پذيرد . باتوجه به جامع بودن طرح در سطح ملي، عمده ترين مناطق توليد و صادرات فرش در كشور شامل استان هاي تهران، آذربايجان شرقي، قم، اصفهان، خراسان و همدان به عنوان جامعه آماري تحقيق انتخاب شده‌اند . در مرحله بعد ضمن كُدگذاري اطلاعات و داده هاي آماري بدست آمده، اين داده ها با استفاده از نرم افزار رايانه اي SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرند . در اين راستا شاخص هاي آمار توصيفي شامل شاخص هاي ويژگي هاي دموگرافيك و همچنين شاخص‌هاي گرايش مركزي و شاخص هاي سنجش پراكندگي محاسبه گرديده و در ادامه با استفاده ازتحليل آزمون ناپارامتريك چي دو و ابزار تحليل‌عاملي(Factor Analysis) نسبت به ارائه شاخص هاي آمار استنباطي اقدام مي شود .

فهرست مطالب مقاله بررسی مزيت نسبی در توليد و صادرات فرش دستباف ايران, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

 

  • فصل اول: كليات
  • 1-1- مقدمه         2
  • 2-1- اهميت تحقيق           2
  • 3-1- فرضيات تحقيق       4
  • 4-1- اهداف تحقيق                                 4
  • 5-1- روش شناسي تحقيق       5
  • 6-1- سابقه تحقيق                                   6
  • 7-1-فصل بندي و رئوس مطالعات تحقيق              8
  • فصل دوم: مباني نظري اصل مزيت نسبي
  • 1-2- راهبرد هاي توسعه اقتصادي و جايگاه تجارت بين الملل 10
  • 1-1-2- راهبردهاي درونگراي توسعه اقتصادي    11
  • 2-1-2- راهبردهاي برونگراي توسعه اقتصادي                    13
  • 2-2- تأثير تجارت بين الملل بر رشد اقتصادي                       16
  • 1-2-2- تفسير سنتي نقش تجارت بين الملل                            16
  • 2-2-2- تفسير نوين نقش تجارت بين الملل                             18
  • 3-2- مباني تئوريك تجارت بين الملل و مزيت نسبي                      19
  • 1-3-2- ديدگاه مزيت مطلق آدام اسميت                                19
  • 2-3-2- ديدگاه مزيت نسبي ديويد ريكاردو                            20
  • 3-3-2- مزيت نسبي و هزينه فرصت هاي از دست رفته                   21
  • 4-3-2- ديدگاه مزيت نسبي هكشر – اوهلين (نظريه جديد تجارت بين الملل)             21
  • 4-2- مزيت نسبي و سودآوري تجارت بين الملل             24
  • 5-2- شكاف فن آوري و پويايي در مزيت نسبي             29
  • 6-2- مزيت نسبي بالفعل و بالقوه                      34
  • 1-6-2- مزيت نسبي بالفعل اسمي                        36
  • 2-6-2- مزيت نسبي بالفعل حقيقي             36
  • 3-6-2- مزيت نسبي بالقوه اسمي                 36
  • 4-6-2- مزيت نسبي بالقوه حقيقي         36
  • فصل سوم: روش شناسي تعيين مزيت نسبي
  • 1-3- شاخص هاي مزيت نسبي آشكارشده (RCA)
  • 1-1-3- شاخص هاي مبتني بر آمار توليد و صادرات                            41
  • 1-1-1-3- معيار سهم صادرات                                                               42
  • 2-1-1-3- معيار سهم خالص صادرات                                   43
  • 3-1-1-3- شاخص يونيدو                                       43
  • 2-1-3- شاخص هاي مبتني بر آمار صادرات        43
  • 1-2-1-3- شاخص بالاسا (BAL)
  • 2-2-1-3- شاخص دانگز – ريدل (DR)
  • 3-2-1-3- شاخص هاي خالص يونيدو                   45
  • 3-1-3- شاخص هاي مبتني بر آمار صادرات و ابزار آماري       45
  • 1-3-1-3- نگرش درآمدي                                       46
  • 2-3-1-3- نگرش رتبه اي                                      46
  • 3-3-1-3- نگرش ثبات                                            47
  • 4-3-1-3- نگرش درآمدي – ثبات                                          47
  • 2-3- محدوديت هاي شاخص هاي RCA
  • 3-3- شاخص هاي مبتني بر روش هاي اقتصادسنجي                            49
  • 1-3-3- تخمين توابع عرضه و تقاضاي محصول                                  49
  • 2-3-3- روش ديك                                                   52
  • 4-3- شاخص مبتني بر روش برنامه ريزي                                           53
  • 5-3- شاخص هاي طرف عرضه                                                           54
  • 1-5-3- معيار هزينه منابع داخلي (DRC)
  • 1-1-5-3- پيشينه كاربرد و فرمول محاسباتي DRC
  • 2-1-5-3- تعريف قيمت هاي سايه اي و نقش آن در محاسبه DRC
  • 3-1-5-3- تبديل عوامل توليد خارجي به داخلي و وضعيت DRC
  • 2-5-3- معيار نرخ حمايت مؤثر (EPR)
  • 3-5-3- معيار تجزيه و تحليل منافع اقتصادي (SBA) يا سودآوري خالص اجتماعي (NSP)
  • 4-5-3- معيار الگوي داده – ستانده، برنامه ريزي و هزينه منابع داخلي            66
  • 6-3- شاخص‌هاي طرف تقاضا                               68
  • 1-6-3- اهميت شناخت بازارهاي هدف صادراتي در ايجاد مزيت نسبي رقابتي        69
  • 1-1-6-3- نقش مشخصه هاي تقاضا در بازارهاي هدف بر ايجاد مزيت نسبي رقابتي       71
  •     2-1-6-3- نقش تجزية بازارهاي هدف در ايجاد مزيت نسبي رقابتي                                  72
  •     3-1-6-3- اهميت روابط سياسي در ايجاد مزيت نسبي رقابتي                         72
  • 2-6-3- كاربرد شاخص هاي طرف تقاضا در تعيين مزيت نسبي رقابتي                 73
  • 7-3-بررسي مباني نظري نمونه گيري و انجام فعاليت ميداني تحقيق            75
  • 1-7-3- علل نمونه گيري        76
  • 2-7-3- روش هاي مختلف نمونه گيري در تحقيقات ميداني         77
  • 3-7-3- انواع نمونه گيري احتمالي (تصادفي)       78
  •  1-3-7-3- نمونه گيري تصادفي ساده                                    79
  • 2-3-7-3- نمونه گيري تصادفي سيستماتيك                                           79
  • 3-3-7-3- نمونه گيري تصادفي خوشه اي                             80
  • 4-3-7-3- نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده     80
  • 4-7-3- روش تعيين حجم نمونه                                             81
  • 5-7-3- روش تجزيه و تحليل اطلاعات حاصله از فعاليت ميداني تحقيق                83
  • 6-7-3- روش هاي تحليل آماري             84
  • 1-6-7-3- آمار توصيفي                         84
  • 2-6-7-3- آمار استنباطي                        85
  • 1-2-6-7-3- تحليل آزمون ناپارامتريك چي دو                      85
  • 2-2-6-7-3- تحليل عامل (Factor Analysis)
  • فصل چهارم : تجزيه و تحليل نتايج حاصله از اندازه گيري مزيت نسبي
  • 1-4- بررسي مزيت نسبي در صادرات فرش دستباف ايران       91
  • 1-1-4- بررسي روند صادرات فرش دستباف ايران               92
  • 2-1-4- محاسبه مزيت نسبي در صادرات فرش دستباف ايران                              94
  • 3-1-4- بررسي روند تغييرات شاخص RCA در صادرات فرش دستباف كشور                                    100
  • 4-1-4- بررسي نقش عوامل مؤثر بر مزيت نسبي در صادرات فرش دستباف كشور                           101
  • 2-4-بررسي مزيت نسبي رقابتي كشور در صنعت فرش دستباف                                                         126
  • 1-2-4- محاسبه مزيت نسبي رقابتي كشور با استفاده از تخمين مدل تقاضاي صادراتي فرش دستباف                 129
  • 3-4- بررسي مزيت نسبي كشور در توليد فرش دستباف                                                                       131
  • 1-3-4- نحوه كاربرد معيار DRC در محاسبه مزيت نسبي كشور در توليد فرش دستباف                      132
  •  2-3-4- نحوه برآورد قيمت هاي سايه اي به منظور محاسبه مزيت نسبي حقيقي كشور در توليد فرش دستباف
  • 1-2-3-4- برآورد قيمت سايه اي عوامل داخلي توليد فرش دستباف                                      133
  • 2-2-3-4- برآورد قيمت سايه اي نهاده هاي قابل تجارت درتوليد فرش دستباف                    137
  • 3-2-3-4- برآورد قيمت سايه اي نرخ ارز                                             138
  • 3-3-4- محاسبه مزيت نسبي در توليد فرش دستباف                              143
  • 4-3-4- بررسي مزيت نسبي در توليد فرش دستباف در استان آذربايجان شرقي     143
  • 1-4-3-4- پيشينه قالي بافي در آذربايجان                               143
  • 2-4-3-4- ويژگيهاي ظاهري قالي هاي آذربايجان       146
  • 3-4-3-4- ويژگيهاي فني بافت در قالي هاي آذربايجان                                          148
  • 4-4-3-4- آناليز قيمت تمام شدة توليد فرش دستباف در استان آذربايجان شرقي                     150
  • 5-4-3-4- محاسبه مزيت نسبي توليد فرش دستباف در استان آذربايجان شرقي                     151
  • 6-4-3-4-تجزيه و تحليل آماري نقش عوامل مؤثر بر مزيت نسبي در توليد فرش دستباف در استان آذربايجان شرقي
  • 5-3-4- بررسي مزيت نسبي در توليد فرش دستباف در استان قم                          177
  • 1-5-3-4- پيشينة قالي بافي در قم                           177
  • 2-5-3-4- ويژگيهاي فني بافت در قالي هاي قم                      178
  • 3-5-3-4- ويژگيهاي ظاهري قالي هاي قم       179
  • 4-5-3-4- آناليز قيمت تمام شدة توليد فرش دستباف در استان قم                            180
  • 5-5-3-4- محاسبه مزيت نسبي توليد فرش دستباف در استان قم       181
  •     6-5-3-4-تجزيه و تحليل آماري نقش عوامل مؤثر بر مزيت نسبي در توليد فرش دستباف در استان قم          183
  • 6-3-4- بررسي مزيت نسبي توليد فرش دستباف در استان اصفهان                                      205
  • 1-6-3-4- پيشينة قالي بافي در اصفهان                 205
  • 2-6-3-4- ويژگيهاي ظاهري قالي هاي معاصر اصفهان                 206
  •       3-6-3-4- ويژگيهاي فني بافت در قالي هاي اصفهان                       207
  • 4-6-3-4- آناليز قيمت تمام شدة توليد فرش دستباف در استان اصفهان                                  210
  •     5-6-3-4- محاسبه مزيت نسبي توليد فرش دستباف در استان اصفهان                     211
  •     6-6-3-4-تجزيه و تحليل آماري نقش عوامل مؤثر بر مزيت نسبي در توليد فرش دستباف در استان اصفهان
  • 7-3-4- بررسي مزيت نسبي توليد فرش دستباف در استان خراسان           236
  • 1-7-3-4- پيشينة قالي بافي در خراسان            236
  • 2-7-3-4- ويژگيهاي ظاهري و فني بافت قالي در مهمترين مراكز قالي بافي در استان خراسان           237
  • 3-7-3-4- آناليز قيمت تمام شدة توليد فرش دستباف در استان خراسان                     244
  • 4-7-3-4- محاسبه مزيت نسبي توليد فرش دستباف در استان خراسان      245
  •        5-7-3-4-تجزيه و تحليل آماري نقش عوامل مؤثر بر مزيت نسبي در توليد فرش دستباف در استان خراسان    247
  • 8-3-4- بررسي مزيت نسبي توليد فرش دستباف در استان همدان                         269
  • 1-8-3-4- پيشينة قالي بافي در همدان                    269
  • 2-8-3-4- ويژگيهاي ظاهري قالي هاي همدان       270
  • 3-8-3-4- ويژگيهاي فني بافت در قالي هاي همدان             271
  • 4-8-3-4- آناليز قيمت تمام شدة توليد فرش دستباف در استان همدان                                     274
  • 5-8-3-4- محاسبه مزيت نسبي توليد فرش دستباف در استان همدان                                     275
  •     6-8-3-4-تجزيه و تحليل آماري نقش عوامل مؤثر بر مزيت نسبي در توليد فرش دستباف در استان همدان
  • 9-3-4- تجزيه و تحليل نقش عوامل مؤثر بر مزيت نسبي در توليد فرش دستباف كشور                     299
  • 1-9-3-4- تجزيه و تحليل نرخ ارز غايي                               299
  • 2-9-3-4- تجزيه و تحليل قيمت غايي فروش هر متر مربع فرش دستباف                            301
  • 3-9-3-4- تجزيه و تحليل ارزش غايي مواد اوليه داخلي هر متر مربع فرش دستباف                          303
  •  4-9-3-4- تجزيه و تحليل ارزش غايي نهاده هاي قابل تجارت هر متر مربع فرش دستباف                305
  • 5-9-3-4- تجزيه و تحليل كشش ارزي DRC
  • 6-9-3-4- تجزيه و تحليل كشش قيمتي DRC
  • 7-9-3-4- تجزيه و تحليل كشش DRC نسبت به ارزش مواد اوليه داخلي         308
  • 8-9-3-4- تجزيه و تحليل كشش DRC نسبت به ارزش نهاده هاي قابل تجارت                     309
  • 9-9-3-4- ارزيابي عوامل مؤثر بر مزيت نسبي كشور در توليد فرش دستباف براساس مطالعات  ميداني تحقيق
  • فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات
  • 1-5- خلاصه نتايج تحقيق                       331
  • 2-5- ارائه سياست هاي كاربردي           340
  • فهرست منابع           343
  • پيوست

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی مزيت نسبی در توليد و صادرات فرش دستباف ايران را به قیمت 13900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6044
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی مزيت نسبی در توليد و صادرات فرش دستباف ايران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.