استفاده از اسپرم اهدایی برای زوجینی توصیه میشود که مرد فاقد اسپرم بوده و یا اسپرم او توانایی بارور کردن تخمک را نداشته باشد. دلایل استفاده از اسپرم جایگزین سابقهی رادیوتراپی (پرتو درمانی)، شیمیدرمانی یا دیگر عوامل برگشت ناپذیر ناباروری مردان است… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم دنبال نمایید. این فایل شامل 123 صفحه و در قالب word ارائه شده است.
مشخصات فایل مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم
عنوان: مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 123
حجم فایل : 111 کیلوبایت
بخشی از تحقیق مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم را در ادامه مشاهده خواهید نمود.
1-1. حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه
همچنانکه مطرح شد نظریهی حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه هم مابین فقهای امامیه وهم فقهای اهل سنت طرفداران بسیار بیشتری دارد در این مبحث سعی خواهیم کرد نظرات دو گروه و دلایل مطروحهی آنان را تا حد امکان به رشته تحریر در آوریم.
1-1-1. نظرات فقهای امامیه
1- حضرت آیت الله سید روح الله خمینی (ره):
ایشان تلقیح نطفه اجنبی به اجنبیه را جایز نمیدانند و میافزایند که در صورت انجام آن با علم و عمد در الحاق فرزند به صاحب نطفه، اشکال وجود دارد، اگر چه شبهه، الحاق آن میباشد. به نظر ایشان مسائل ارث در قسمت آبستنی مصنوعی اشتباهی، مانند آبستنی طبیعی اشتباهی است ودر آبستنی مصنوعی به طور حرام عمدی باید احتیاط کرد.
مولود مصنوعی در مسئله ازدواج مانند مولود شرعی و طبیعی است و با تمام کسانی که ازدواج با آنها برای مولود طبیعی و شرعی حرام است برای مولود مصنوعی حرام نیز حرام خواهد بود.
(موسوی خمینی، س ر.، تحریرالوسیله، 1372: 471)
2- حضرت آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی (ره):
ایشان میفرمایند: «تلقیح نطفه اجنبی به اجنبیه به نظر حقیر جایز نیست و در مساله توارث احتیاط به مصالحه با سایر ورثه ترک نشود.»
(به نقل از مهرپور، ح، مباحثی از حقوق زن،1384: 370)
3- حضرت آیت الله سید حسین طباطبائی بروجردی (ره):
ایشان فرمودهاند: «آنچه از مفاهیم ادله و بعضی مناطق آنها مستفاد میشود، این است که تلقیح مصنوعی مرد اجنبی بر مرأه اجنبیه خواه دارای زوج باشد و یا نباشد حرام است و در بعضی صور آن احکام ولد زنا ثابت است و در بعضی صور، احکام ولد به شبهه». ایشان تلقیح منی شوهر را به زن خود محل اشکال و تأمل دانستهاند. (همان:372)
4- حضرت آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی (ره):
ایشان فرمودهاند: «تلقیح نطفه اجنبی، ناشناس یا شناخته شده، حرام است. چه شوهردار باشد چه بی شوهرچه با رضایت شوهر باشد چه بدون رضایت او در همه احوال حرام است و به پدر و مادر واقعی وخود محرم است زیرا از آب آن پدر خلق شده ولی به شوهر شرعی زن که نطفه از او نمیباشد، محرم نیست». (مرعشینجفی، س ش.، رسالۀ توضیح المسائل جدید، 1368: 495)
5- حضرت آیت الله مسلم ملکوتی
تلقیح منی اجنبی به زن اجنبیه را جایز نمیدانند(ملکوتی، م.، رساله توضیح المسائل، بی تا،:475)
7- حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی
استفاده از نطفه بیگانه برای صاحب فرزند شدن را جایز نمیدانند و میافزایند که تولد باید مستند به ازدواج صحیح شرعی باشد ولی اگر چنین عملی انجام شود، فرزند متعلق به صاحبان نطفه است. (علیان نژادی، 1.، مجموعه استفتائات جدید، 1376: 466)
– حضرت آیت الله محمدفاضل لنکرانی
در هیچ موردی تلقیح نطفه اجنبی به اجنبیه را جایز نمیدانند.(فاضل لنکرانی، م.، جامع المسائل، 1376: 466)
9- حضرت آیت الله حسینعلی منتظری میفرماید:
«تلقیح منی بیگانه به وسیله غیر زوج، مسلماً جایز نیست و حتی تلقیح منی بیگانه به وسیله زوج نیز دارای اشکال است و در صورتی که عقیم بودن با معالجه مداوا نشود، معلوم میشود که مصلحت در بچهدار شدن او نیست و علی ای حال اگر چنین کاری بشود، بچه ملحق به صاحب نطفه است و نسبت به صاحب تخمک و زنی که نطفه در رحم او قرار داده شدهاست، لازم است احتیاط رعایت شود» (منتظری، ح ع.، رسالۀ استفتائات،1373: 226و227)
10- حضرت آیت الله جواد تبریزی
تزریق منی شخص اجنبی به رحم زن را حرام میدانند.
(تبریزی، ج.، استفتائات جدید، 1378: 338)
11- حضرت آیت الله محمد مومن میفرمایند:
«بسته شدن نطفه از آب مرد و تخمک زنی که آمیزش آنان با یکدیگر جایز نیست حرام است و در استفاده از منی فرد ناشناس برای تلقیح مصنوعی، افزودن بر حرام بودن قرار گرفتن نطفه در جایگاه نامشروع، مشکل دیگری نیز وجود دارد و آن نابود شدن نسبهاست». (مومن، م.، سخنی دربارۀ تلقیح 1374: 172 و 171)
12- حضرت آیت الله یوسف صانعی
معتقدند که اگر تلقیح مصنوعی با نطفه بیگانه به طور شبهه بودهاست اشکالی نیست و بچه شرعاً از این زن و مرد است و تمام احکام فرزندی را دارد و اگر از روی علم و عمد باشد ترتب آثار فرزندی مشروع محل اشکال است اگر نگوئیم ولد نامشروع است از باب القاء خصوصیت زنا نسبت به مورد به خاطر مذاق فقه و یا حرمت «افراغ ماء الرجل فی الرحم الاجنبیه» به خصوصه و مقتضای احتیاط، رعایت حکم ولدالزنا در آن مورد میباشد لکن اگر بچه دختر باشد، پدر نمیتواند او را به زنی بگیرد و اگر پسر باشد نمیتواند مادرش را بگیرد و فرزند و فرزند نمیتواند با افرادی که در صورت عقد صحیح بین صاحب نطفه و زن به آن فرزند محرم میشوند ازدواج کند.(صانعی، ی.، استفتائات پزشکی، 1378: 60)
فهرست مطالب تحقیق مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم, در ادامه قابل مشاهده می باشد.
- مقدمه 2
- جواز یا حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه4
- 1-1. حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه 8
- 1-1-1. نظرات فقهای امامیه 8
- 1-1-2. نظرات فقهای اهل سنت 13
- 1-1-3. استدلالاتی پیرامون حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه 20
- 1-1-3-1. اثبات حرام بودن تلقیح اسپرم بیگانه با استناد به آیات قرآن کریم 20
- 1-1-3-2- جمع بندی نظریات مفسران 23
- 1-1-3-3. اثبات حرام بودن تلقیح با اسپرم بیگانه با استناد به روایات 28
- 1-1-3-4. اثبات حرام بودن تلقیح اسپرم بیگانه با استناد به علم اخلاق 33
- 1-2. جواز تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه 34
- 1-2-1. نظرات موافقین تلقیح با اسپرم بیگانه 35
- 1-2-2. استدلالات موافقین 37
- 1-2-3. جمع بندی نظرات موافقین تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه 41
- 1-3- حقوق تطبیقی تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه 46
- 1-3-1. شورای اروپا 47
- 1-3-2- فرانسه 48
- 1-3-3. انگلستان 49
- 2- حقوق کودکان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه 49
- 2-1. نسب کودکان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه 49
- 2-1-1. پدر بیولوژیک 50
- 2-1-1-1. عدم پیوستگی نَسَبی 50
- 2-1-1-2. تفاوت میان موارد (تفصیل) 52
- 2-1-1-2-1. تفصیل میان مشخص و نامشخص بودن دهنده 52
- 2-1-1-2-2. تفصیل میان دانستن و ندانستن دهنده 53
- 2-1-1-3. پیوستگی نَسَبی 56
- 2-1-2- پدر قانونی 57
- 2-1-2-1.عدم پیوستگی نَسَبی 58
- 2-1-2-2. پیوستگی ظاهری 59
- 2-1-3. مادر 61
- 2-1-3-1. تفصيل ميان دانستن و ندانستن 63
- 2-1-3-2. پيوستگي نسبي 64
- 2-2. حقوق مالی کودک 64
- 2-2-1. توارث 64
- 2-2-2. نفقه کودک 68
- 2-2-2-1. نفقه کودک متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه 68
- 2-2-2-2. نفقه ابوین کودک متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه 72
- 2 – 3. حقوق غیر مالی کودک 72
- 2-3-1. حضانت کودک 73
- 2-3-2. تربيت كودك 75
- 2-3-3. ولايت كودك 78
- 2-3-4. حرمت نكاح 80
- 2-3-4-1. حرمت يا جواز نكاح با صاحب تخمك 80
- 2-3-4-2. حرمت يا جواز نكاح با صاحب اسپرم 82
- 2-3-4-3. جواز يا حرمت نكاح با شوهر مادر 84
- 2-4. حقوق معنوی کودک 86
- 2-4-1. حق هویت 86
- 2-4-1-1. حق کودکان در شناسایی والدین واقعی شان (حق دانستن) 86
- 2-4-1-2- تابعیت کودک 93
- 2-4-2. حق تمامیت جسم و روان 95
- 2-4-2-1. ارزیابی اهدا کننده 96
- 2-4-2-1-1. ارزیابی اهدا کننده از نظر جسمانی 96
- 2-4-2-1-2. ارزیابی اهداکننده از نظر روانی، اجتماعی و… 97
- 2-4-3. حق كودك در اقامة دعوي مسئوليت مدني 99
- 2-4-3-1. مسئوليت مدني پزشك در مقابل كودك 101
- 2-4-3-2. مسئوليت مدني اهداء كنندة گامت در مقابل كودك 107
در صورت تمایل شما می توانید تحقیق مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم را به قیمت 7900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.