0
0

دانلود تحقیق ارتداد در اسلام

615 بازدید

مسئله ارتداد از مسائل مهمي است كه از جنبه هاي مختلف علوم فقهي ،‌تاريخي ،‌ كلامي و تفسيري قابل بررسي و كنكاش است. با توجه به اينكه احكام فقهي در جامعه امروز ما از جنبه حكومتي شكل عملي و كاربردي يافته و بازتاب آن در قوانين ،‌رويه و يا احكام…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق ارتداد در اسلام دنبال نمایید. این فایل شامل 159 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

تحقیق ارتداد در اسلام

مشخصات فایل ارتداد در اسلام

عنوان: ارتداد در اسلام
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 159
حجم فایل : 167 کیلوبایت

بخشی از  تحقیق ارتداد در اسلام را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

بخش اول:بررسي نظرات كلاسيك

واژه ارتداد

  الف : معناي لغوي

ارتداد از ريشه « رد » در لغت عرب به معناي بازگشت و رجوع است. چنانچه در قرآن هم در اكثر موارد بدين معنا آمده است : « ان الذين ارتدوا علي ادبارهم »[1] يعني آنهايي كه به عقب برگشتند.  و يا: «و من يرتدد منكم عن دينه »[2]  يعني كساني از شما كه از دينشان برگردند  و يا « ان تطيعوا الذين كفروا يرودوكم علي اعقابكم »[3]يعني اگر كافران را اطاعت كنيد شما را به عقب بر مي گردانند . اما گاهي اوقات واژه ارتداد به معني از حالتي به حالتي ديگر تغيير يافتن و يا به عبارتي دگرگوني آمده است : « فلما ان جاء البشير القاه علي وجهه فارتد بصيرا »[4]يعني هنگامي كه بشارت دهنده پيراهن يوسف را بر صورت يعقوب افكند وي ناگهان بينا شد .

در بسیاری از اوقات نیز ارتداد در لغت عرب به معنای رفت و برگشت مکرر مرادف با تکرار است. مانند واژه تردد که به معنای رفت وآمد مکرر است. این مفهوم در آیه 137 سوره نساء تصریح گردیده است . «ان الذین امنوا ثم کفروا ثم آمنوا ثم کفروا ثم ازدادوا کفرا لم یکن الله لیغفرلهم  و لایهدیهم سبیلا» آنانی که ایمان آورده ، سپس کفر ورزیده سپس ایمان آورده، سپس کفر ورزیده و سپس بر کفر خود افزودند، خداوند آنها را نیامرزیده و هدایتشان نمی کند . مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان در ذیل آیه 137 سوره نساء می گوید:  احتمال سوم آن است که مقصود آیه  گروهی از اهل کتاب باشند که خواستند عده ای از اصحاب رسول خدا را دچار شک کنند و به همین جهت در حضور مسلمانان اظهار ایمان می کردند و بعد می گفتند برای ما شبهه ای پیش آمده و کفر می‌ورزیدند و این امر را تکرار می کردند .

ملاحظه می گردد که ارتداد در معنای فوق اولا مرادف با تکرار بوده و ثانیا به معنای پذیرش واقعی و قلبی اسلام از روی اعتقاد و سپس بازگشت واقعی و عقیدتی از اسلام نیست، بلکه ارتدادی ظاهری و به منظور استهزاء مسلمانان یا ایجاد شبهه در آنان است.

راغب اصفهانی در مفردات  ذیل آيه “فردوا ایدیهم فی افواههم ” [5]

گفته است : استعمال کلمه رد در این آیه توجه به این مطلب است که آنها این کار را مکررا و پی در پی انجام می دادند .

ب : ارتداد در اصطلاح

ارتداد در اصطلاح مشهور يعني حالت جديد اعتقادي و تحول عقيدتي كه با انكار يكي از اصول سه گانه دين اسلام يعني توحيد ،‌‌ نبوت و معاد و يا نفي اصلي از اصول ضروري دين كه انكار آن به انكار اصول سه گانه فوق منتهي شود ، توسط شخص مسلمان رخ دهد.[6]

در برخي آيات قرآن واژه ارتداد به همين معناي اصطلاحي نزديك است: « يا ايها الذين آمنوا من يرتد منكم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه »[7] يعني: از مؤمنان، هر كه از شما از دينش برگردد، خداوند ( به جاي شما ) گروهي را مي آورد كه خداوند دوستشان دارد و آنها نيز خداوند را دوست مي دارند .

در مفهوم اصطلاحي ارتداد گفته شده است كه چنانچه انكار ضروريات مذهب از اصول و اركان مذهب شيعه باشد فقط موجب خروج از مذهب شيعه است نه دين اسلام.         و برخي از فقها همچون صاحب جواهر تفصيل قائل شده اند بين اينكه اگر كسي شيعه باشد و ضروري مذهب شيعه مثل امامت را منكرشود، انكارش موجب خروج از دين اسلام است و اگر غير شيعه، ضروري مذهب شيعه را انكار نمايد در اين صورت ارتدادي صورت نگرفته و چنين فردي را مرتد نمي‌گويند،.[8]

امام خميني ( ره ) در تحريرالوسيله در باب ارث مي گويند : سركشان و طاغيان به دين و خوارج و ناصبي ها ( كساني كه پيامبر يا امام را دشنام مي دهند ) و كساني كه  ضروريات دين را با علم به اينكه ضروري دين اند انكار ميكنند در حكم كفار هستند و از مسلمانان ارث نمي برند.[9]

ملاحظه مي گردد علاوه بر افرادي كه صراحتا اسلام را انكار ميكنند ، برخي از افراد هر چند صراحتا به انكار دين نمي پردازند اما به واسطه برخي اعمال فوق الذكر محكوم به كفر مي گردند . بنابراين اگر مسلماني انكار دين نكند ولي اعمال فوق را مرتكب گردد در حكم مرتد بوده و احكام مرتد بر وي جاري ميگردد .

آيت الله محمدي گيلاني در اين خصوص مي گويد :

ارتداد در لغت عرب به معني برگشتن و در اصطلاح  فقهاي اسلام برگشتن از دين و كفر بعد از اسلام است . تحقق ارتداد ممكن است با قول و گفتن كلمه صريح كفر باشد، مانند اينكه بگويد : من از اسلام خارج شدم و يا من شرك به خدا دارم ، و يا با گفتن كلمه اي كه مقتضي كفر است ، مثل اينكه بگويد : خداوند جسم است ،‌ و يا خدا همان قانونمندي جهان آفرينش است. چنانكه در بعضي از نوشته ها ديده ايم .

ممكن است با فعل و عمل تحقق پذيرد به اين تقرير : فعلي انجام دهد كه دلالت واضح بر تمسخر و توهين به دين اسلام دارد ، مثلا قرآن كريم را ـ المياذبالله ـ نجاست آلود كند و يا زير لگد بگيرد و يا تف به قصد توهين بر آن اندازد و همچنين است كعبه مشرفه و ضريحهاي مقدسه و كتب حديث و فقه ديانت اسلام ، اگر عمل توهين آميز مانند تجنيس و پايمال كردن نسبت به آنها انجام دهد .

و همچنين ارتداد با انكار ضروري از ضروريات دين اسلام ، تحقق مي پذيرد ، معني ضروري دين يعني آن چيزي كه براي آشنايان به اسلام واضح و روشن است كه از عقايد و احكام اسلام است مانند معاد ،‌ و وجوب نماز و روزه .

اينكه انكار ضروري دين كفر آور است جاي ترديد نيست ولي بحث و اشكال در اين است كه آيا انكار ضروري دین،  سبب مستقل كفر در مقابل انكار توحيد و نبوت ارتداد آور است، چنانكه انكار توحيد و نبوت ارتداد آور است؟ يا نه سبب مستقل نيست. بلكه چون انكار ضروري ـ مثل انكار وجوب نماز ـ به انكار نبوت بر مي گردد ، و انكار نبوت،‌ ارتداد آور است ،‌ به اين اعتبار گفته مي شود كه انكار ضروري ارتداد آور است ؟

جماعتي از فقها انكار ضروري را سبب مستقل ارتداد دانسته اند و جماعتي هم گفته اند كه سبب مستقل نيست بلكه اگر مستلزم انكار رسالت و تكذيب پيامبر گرامي اسلام شود كفر آور است .

شيخ بزرگوارمان ذوالسيادتين امام امت روحي فداه در تحرير الوسيله همين قول را كه مطابق به احتياط است ، پذيرفته و فتوي داده اند ،‌ و ثمره اين فتوي اين است كه اگر كسي به خاطر شبهه اي كه مبتلا شده منكر ضروري از ضروريات دين اسلام شد، مثل اينكه در وجوب نماز و حج وی شبهه حاصل شود و بپندارد که نماز و حج برای مسلمانان عصر اول اسلام واجب بوده و در زمان ما مثلا واجب نيست . چنين كسي محكوم به كفر نيست ،‌ بخلاف قول اول كه محكوم به ارتداد است .

 

 

فهرست مطالب تحقیق ارتداد در اسلام, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • پیشگفتار  1
  • بخش اول
  • بررسي نظرات كلاسيك          4
  • واژه ارتداد               4
  • الف: معنای لغوی    4
  • ب: ارتداد در اصطلاح            5
  • مصادیق مرتد          9
  • انواع ارتداد             11
  • انواع ارتداد در فقه اهل سنت  11
  • انواع ارتداد در فقه امامیه       12
  • مرتد ملی و فطری  12
  • تعاریف سه گانه مرتد فطری  13
  • مرتد فطری و ملی مطابق تعریف مشهور              14
  • احکام کلی ارتداد در فقه شیعه مطابق تعریف مشهور            15
  • احكام كلي مرتد فطري (مرد)                 15
  • احكام كلي مرتد ملي                15
  • احكام كلي زن مرتده                15
  • احكام كلي ارتداد دسته جمعي  16
  • محقون الدم و مهدور الدم        16
  • محقون الدم              16
  • مهدور الدم               16
  • مصاديق مهدور الدم                17
  • مجازاتها   18
  • 1- قتل     18
  • الف: دیدگاه امامیه    18
  • ب: دیدگاه اهل سنت                20
  • مسئوليت مدني و كيفري مسلمانان در قتل مرتد     21
  • 2- مصادره و تقسیم اموال       26
  • الف: دیدگاه امامیه    26
  • مرتد فطري مرد      26
  • مرتد ملي مرد و زن مرتده اعم از ملي و فطري    27
  • ب: دیدگاه اهل سنت                28
  • 3- انتفای زوجیت    30
  • الف: دیدگاه امامیه    30
  • نوع عده زوجه مرد مرتد        31
  • ب: دیدگاه اهل سنت                32
  • نتیجه       33
  • 4و5- حبس و تنبیه بدنی         34
  • الف: دیدگاه امامیه    34
  • ب: دیدگاه اهل سنت                35
  • راههای اثبات ارتداد                36
  • 1- علم قاضی           36
  • 2- بینه     37
  • 3- اقرار   38
  • ارتداد در قرآن         39
  • شرایط ارتداد در قرآن             39
  • آثار ارتداد در قرآن  41
  • نتيجه       44
  • حکم فقهی ارتداد در قرآن بنا به استنباط مشهور فقها             46
  • توبه مرتد                50
  • استتابه     57
  • الف: دیدگاه اهل سنت              57
  • دیدگاه امامیه            58
  • مدت استتابه             59
  • ادله استتابه              60
  • مجازات ارتداد حد است یا تعزیر            61
  • حد از دیدگاه فقها      61
  • مصادیق حدود         62
  • تعزیر از دیدگاه فقها 63
  • تفاوت حد و تعزیر  64
  • نتیجه       66
  • ارتداد از دیدگاه حقوق ایران    70
  • اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها      70
  • قاعده منع عقاب بلابیان           71
  • استدلال مخالفین جاری شدن اصل و قاعده             72
  • پاسخ به مخالفین و نتیجه گیری              73
  • بخش دوم
  • بررسی نظرات جدید و غیر مشهور فقها                76
  • 1- آیت الله موسوی اردبیلی     77
  • بررسی آیات ارتداد  80
  • نتیجه گیری             85
  • جمع بندی                87
  • بررسی روایات       88
  • ولد علی الاسلام به چه معنا است            89
  • جمع بندی و نتیجه گیری103
  • توضیحی دیگر در معنای
  • ولد علی الاسلام با عنایت به تناسبات علم و موضوع 106
  • موجبات ارتداد107
  • تعریف ضروری دین114
  • بررسی اجماع116
  • 2-بررسی نظرات حجه الاسلام احمد قابل120
  • تعریف واژگان121
  • دلیل عقلی126
  • دلیل نقلی128
  • نتیجه دلیل نقلی134
  • ادله  نقلیه مورد استناد فقها136
  • آیات مرتبط با بحث ارتداد137
  • انحصار جواز قتل در دو مورد

 

 

در صورت تمایل شما می توانید تحقیق ارتداد در اسلام را به قیمت 7900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=5328
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود تحقیق ارتداد در اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.