0
0

دانلود تحقیق انواع اشاعه

312 بازدید

در اين تحقيق سعي مي شود به اين سوال که آيا هر شريک بدون توجه به ساير شرکا، حق فروش و تسليم حصه خود از مال مشاع را دارد يا خير؟ پاسخ داده مي شود. اين موضوع چالشهاي فراواني را ايجاد کرده است و به دليل افزايش مالکيت اشتراکي و …پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق انواع اشاعه دنبال نمایید. این فایل شامل 55 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

تحقیق انواع اشاعه

 

 

مشخصات فایل انواع اشاعه

عنوان: انواع اشاعه
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 55
حجم فایل : 42 کیلوبایت

بخشی از  تحقیق انواع اشاعه را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

تعاريف

 هر يک از مفاهيم و واژه هاي شرکت، مشاع و … داراي تعاريف متعددي هستند که ذکر همه آن ها در اين صفحات محدود ممکن نيست. لذا سعي شده است که مهمترين و جامع ترين و کامل ترين تعريف از هر مفهوم ارائه شود.

از آنجا که مرجع اصلي در امور حقوقي قانون مدني است به همين دليل براي تعريف مفهوم شرکت به سراغ آن مي رويم. قانون مدني در ماده 571 شرکت را اينگونه تعريف مي کند:« شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکين متعدد در شئي واحد به نحو اشاعه » شايان ذکر است که شرکت مدني اصولا مقوله اي جدا و کاملا متفاوت با آنچه است که در قانون تجارت به آن پرداخته شده است.همچنين شرکت را در معناي عام کلمه، به شريک شدن و همدست شدن با يکديگر در کاري نيز معرفي کرده اند.[1]

دکتر کاتوزيان نيز شرکت را اينگونه تعريف کرده است:« عقدي که به موجب آن دو يا چند شخص، به منظور تصرف مشترک و تقسيم سود و زيان و گاه مقصد ديگر، حقوق خود را در ميان مي نهند يا به جاي آن مالک سهمي مشاع از اين مجموعه مي شوند».[2]

دکتر جعفري لنگرودي نيز شرکت مدني را اينگونه تعريف کرده است:« شرکتي است عقدي که تابع مقررات مدني است و داراي شخصيت حقوقي نمي باشد و اموال شرکت بين شرکا به نحو اشاعه است بر خلاف شرکت تجاري که اموال شرکت بين شرکا به نحو اشاعه نيست.»[3]

آن چيز که در اين تعريف مشترک است. اتفاق نظر تمام علما بر لفظ «اشاعه» در تعريف شرکت است. سبب آن اينجا که شرکت مدني جز اشاعه در مالکيت يا مالکيت مشاع نيست ناشي مي شود از همين رو لازم است تا تعريف اشاعه نيز مورد بررسي قرار گيرد تا به فهم بيشتر مطالب کمک نمايد.تعريف عمومي و عام مشاع اين است: « بخش ناکرده، ملکي که مشترک بين دو يا چند نفر باشد و قسمت هر يک مفروز و محدود نشده باشد، غير مفروز»[4]

تعريف دکتر کاتوزيان نيز بايد به عنوان تعريف مرجع براي ساير حقوقدانان در نظر گرفته شود:

ايشان اشاعه را مرحله ناقص و تکامل نيافته اتحاد مي دانند.[5] همچنين ايشان اشاعه را اينگونه نيز تعريف کرده‌اند: « در اشاعه مالکيت هر جز مال بين چند شخص مشترک است حق مالکيت هر شريک در مجموع مال است و تصرف و انتفاع از هيچ بخشي در انحصار او نيست. تمام شريکان بر مال حق عيني دارند ولي اين حق به تناسب سهمي است که در اين مجموع به هر کدام تعلق دارد. همچنين « به نحو اشاعه» مذکور در ماده 571 قانون مدني در برابر شرکت « به بدليت » است.»[6]

دکتر جعفري لنگرودي هم در تعريف اشاعه چنين آورده اند:« اجتماع حقوق چند نفر بر مال معين، خواه موجود باشد اي برذمه، خواه اختياري باشد يا قهري، مال مورد اشاعه را مشاع گويند.»[7] همچنين ايشان مال مشاع را ملکي که بين چند نفر مشترک است تعريف نموده اند.[8]

انواع اشاعه:

پس از تعريف مفهوم اشاعه، ذكر اين نكته كه اشاعه به دو قسمت قهري و اختياري تقسيم مي‌شود از جهت افتراقي كه از حيث تقسيم آن حاصل مي‌شود ضروري است. آثار حقوقي اين دو نوع اشاعه كاملاً با يكديگر متفاوت است مخصوصاً از جهت تقسيم  آن مال و همچنين فروش آن كه مورد توجه اين بحث است. در ادامه به تعريف و بررسي تفاوتهاي اين دو نوع اشاعه با يكديگر مي‌پردازيم:

اول: اشاعه قهري:

ماده 572 قانون مدني شركت را به دو نوع قهري و اختياري تقسيم كرده است (شركت يا اختياري است يا قهري)

 

 

فهرست مطالب تحقیق انواع اشاعه, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • کليات       1
  • طرح مسئله:            3
  • تعاريف    4
  • انواع اشاعه:            6
  • اول: اشاعه قهري:  7
  • دوم: اشاعه اختياري (عقدي): 8
  • سوم: فايده تقسيم:     9
  • كليات و تعاريف      13
  • گفتار نخست: وضع حقوقي بيع مال مشاع              13
  • گفتار دوّم: حالات بيع مشاع    14
  • بند نخست: بيع كل مال مشاع  15
  • الف) توسط جميع شركاء:       15
  • ب) توسط احداز شركاء           16
  • بند دوم: بيع جزئي از مال مشاع             20
  • الف) بيع جزء معين                21
  • ب) بيع حصه مشاع                22
  • اذن در تسليم مبيع مشاع          26
  • گفتار نخست: حاكميت اراده جمع:           27
  • گفتار دوم: تحصيل اذن شركاء در تسليم 29
  • ج) يداماني شريك:   37
  • گفتار چهارم: رجوع از اذن:    38
  • گفتار پنجم: تفاوت اذن در اداره و اذن در فروش.  39
  • گفتار ششم: آثار فروش و تسليم مال مشاع توسط همه شركا   40
  • نحوه تسليم مبيع مشاع             41
  • گفتار دوم: مال غير قابل افراز                42
  • خيار تعذر تسليم در بيع مال مشاع          45
  • گفتار اوّل: انواع تعذر تسليم    46
  • گفتار دوم: آثار تعذر تسليم       48
  • گفتار چهارم: ماهيت حقوقي تعذر تسليم. 49
  • چكيده       52
  • منابع و مآخذ            53

 

 

در صورت تمایل شما می توانید تحقیق انواع اشاعه را به قیمت 5900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=5050
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود تحقیق انواع اشاعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.