0
0

دانلود مقاله درباره قرآن

625 بازدید

دربارة قرآن كتابهاي زيادي نوشته شده است. محققين و نويسندگان قرآن را از جنبه هاي مختلف اجتماعي، سياسي، اخلاقي، ادبي و … مورد بررسي قرار داده اند و هر يك از زاويه و يا زوايايي به قرآن نگريسته و هر كدام از آنها نكات جالبي را از قرآن به دست داده‌اند… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله درباره قرآن دنبال نمایید. این فایل شامل 60 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله درباره قرآن

مشخصات فایل درباره قرآن

عنوان: درباره قرآن
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 60
حجم فایل : 39 کیلوبایت

بخشی از  مقاله درباره قرآن را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه

قرآن كتاب هدايت و انسان سازي و برنامه زندگي انسان و به ويژه يك مسلمان است. شايسته است از سنين كودكي و نوجواني، زمينه هاي آشنايي و بهره وري از آن را براي تمامي انسانهاي جامعه فراهم آوريم. دانش آموزان بايد علاوه بر يادگيري قرائت قرآن كه در دروس تعليمات ديني و قرآن مي آموزند، به صورتهاي گوناگون با كتاب خدا آشنا و مأنوس گردند. براي اين منظور لازم است، زمينه هايي فراهم آوريم كه همراه با درك عظمت اين كتاب الهي، بياموزند كه اين كتاب بايد به عنوان معلم و راهنماي صديق و هميشگي در زندگيشان حضور داشته باشد.

اين جزوه در واقع براي رسيدن به هدف فوق يعني شناساندن قرآن به نوجوانان و جوانان تهيه شده است. به طور كلي اهم اطلاعات مقدماتي را كه شايسته است، يك مسلمان از كتاب ديني و الهي خود داشته باشد را در اختيار شما عزيزان قرار مي دهد و باشد كه انس با قرآن ، مقدمات حركت و هدايت آدمي را در صراط مستقيم،‌دوري از رذائل و آلودگي ها، شكوفا شدن استعدادهاي عالية‌ روحي و ملكوتي و رسيدن به مرحلة كمال انساني را آسان سازد.

پس شايسته است كه دقيقه اي را فرو نگذاريم و از اين سرچشمه پاك و گواراي الهي دل و جان خويش را سيراب نماييم.

اميد است با مطالعة اين تحقيق ، اطلاعات سودمندي را در زمينة قرآن به دست آوريد و ‎آغازي باشد براي مطالعه، درك و شناخت و عمل به دستورات قرآن.

فصل اول

قرآن به چه معني است؟

قرآن در اصل به معني خواندن است. پس قرآن كتابي خواندني است بايد آن را خواند و در معنايش دقت و تدبير نمود. بعضي ها در اصل به معني جمع گرفته اند كه اصل (قرءَ ) به معني جمع است در اين صورت مي توانند بگويند قرآن يعني جامع حقايق و فرموده هاي الهي و نيز گفته اند از آن جهت قرآن ناميده مي شود كه سوره ها را جمع نموده آنها را به يكديگر مي‌پيوندد.

قرآن شناسي :

بدون ترديد قرآن بزرگترين و آخرين كتاب آسماني است كه بر پيامبر اكرم اسلام، خاتم پيامبران حضرت محمدبن عبدالله (ص) نازل شده است. و بدون ترديد وقتي ما مي توانيم از قرآن كه بزرگترين و عميقترين كتاب انسان سازي است بهره مند شويم كه آن را بشناسيم، و بهترين راه شناخت، آن است كه موضوعات آن را جدا جدا مورد بررسي قرار دهيم و با تجزيه و تحليل عميق، به اهداف آن دست يابيم. هدف اصلي قرآن، هدايت بيشر به سوي تكامل است، هدايتي كه در پرتو آن، رحمت همه جانبه مادي و معنوي براي انسانهاي با ايمان به دست مي آيد، چنانكه در آيه 57 سوره يونس مي خوانيم:

يا ايها الناس قد قائتكم موعظه من ربكم و شفاء لما في الصدور و هدي و رحمه للمؤمنين ؛ اي مردم! اندرزي از طرف پروردگارتان براي شما آمده است، و درماني براي آنچه در سينه ها است (شفاي دلهاي شما) و هدايت و رحمتي است براي انسانهاي با ايمان.

در اين آيه ، قرآن بعنوان موعظه (نمر كننده مزرعه دل براي كشت بذرهاي معنوي) و شفاء و درمان بيماريهاي معنوي، و مايه هدايت به راه راست،‌و سرانجام، رحمت همه جانبه براي انسانها معرفي شده است.

بنابراين قرآن را بايد به اين عنوان بشناسيم و بپذيريم كه يك كتاب كامل انسان سازي است و آنچه در قرآن آمده،‌همه به نحوي انسانها را به سوي هدايت راهنمايي مي كند. تمام آيات، جمله ها و واژه هاي آن در مسير هدايت و ساختن انسان كامل به كار رفته است، و از آغاز تا انجام آن، كلمه اي نمي يابيم كه در راستاي هدايت و انسان سازي نباشد. از سوي ديگر قرآن در مسأله هدايت،‌يك كتاب كامل است و هيچگونه نقصي در آن نيست. همة ريشه ها، عوامل، زمينه ها ، انگيزه ها و نتايج درخشان سعادت و هدايت را بيان كرده است.

موضوعات متنوع در قرآن:

از آنجا كه انسان داراي ابعاد گوناگون است، راههاي هدايت او نيز متنوع بوده و ابعاد گوناگون دارد. بر همين اساس كتابي كه به عنوان هدايت كامل انسان وضع ميشود، بايد از همة ابعاد انسان سازي بهره مند باشد.

قرآن يك چنين كتابي است. عوامل و راههاي گوناگون هدايت،‌از عقايد و معارف و اصول و فروع گرفته تا اخلاق و ارزشهاي مختلف زندگي را با بهترين بيان شرح داده است و در اين راستا از هيچ عامل و قالب سازندگي فروگذار ننموده است از جمله، ارزشها و ضد ارزشها را در قالب داستان،‌ تعيين نموده است.

طبيعتاً يك كتاب كامل انسان سازي نيز بايد اينگونه باشد، از يك سو نيروي فكر و انديشه را بپروراند و از سوي ديگر عواطف و احساسات را حركت بخشد و در آخر راهكارهاي صحيح و بهينهه را ارائه دهد و همچون درياي ژرفي باشد كه داراي همه گونه ذخاير و گنجينه است.

قرآن داراي چنين ويژگيهايي است چنانكه امير مؤمنان علي (ع) مي‌فرمايند:

همانا قرآن داراي ظاهري زيبا و شگفت انگيز، و باطني پرمايه و عميق است. نكات شگفت آور آن فاني نگردد، و اسرار نهفته آن پايان نيابد، و هرگز تاريكيهاي (جهل و گمراهي) جز در پرتو آن، برطرف نخواهد شد.

و در مورد ديگر مي فرمايد:

خداوند سبحان هيچكس را به مطالبي مانند آنچه در قرآن آمده، موعظه نفرموده است. زيرا قرآن رشته محكم خدا و وسيله امين او است. بهار دلها و چشمه هاي دانش در قرآن است، براي قلب و دل جلاء و درخششي جز قرآن نتوان يافت.

نقش داستان ها در سازندگي انسان

يكي از بخش هام مهم قرآن، داستانهاي پيامبران و پيشينيان و حوادث عصر نزول قرآن است، به طوري كه قسمت بسيار مهم قرآن به بيان سرگذشت پيشينيان اختصاص يافته است، چرا كه:

تاريخ حقيقي – دور از خرافات و هر گونه دروغ همچون آيينه صافي است كه زشت و زيبا را نشان مي دهد، كاميابي ها و ناكامي ها و عوامل و نتايج آنها را ، و به طور خلاصه تمام قامت جوامع انساني را منعكس مي نمايد.

تاريخ؛ آزمايشگاه مسايل گوناگون است. چرا كه آنچه را انسان در ذهن خود با دلايل عقلي ترسيم مي كند، آن را در صفحه تاريخ به صورت عيني مي يابد و هيچ چيزي مانند تاريخ، نشانگر واقعيات زندگي به طور ملموس نيست.

داستانهاي حقيقي، همان فرازهاي تاريخ است. تاريخ مجموعه اي از ارزشمندترين تجربيات پيشينيان را براي ما به ارمغان مي آورد و به همين دليل مي تواند نقش سازنده و بسيار اثربخشي در تربيت انسانها داشته باشد.

تاريخ يكي از منابع بزرگ معرفت و شناخت است.

اهميت تاريخ از اين نظر است كه كمتر حادثه اي را در زندگي امروز ميتوان يافت كه نمونه هايي از آن در گذشته نباشد، زيرا تاريخ همواره تكرار مي شود و سعادت و شقاوت را به روشني نشان ميدهد.

قرآن كه يك كتاب كامل تربيتي است، از تاريخ زندگي پيشينيان، كه وسيلة مهم هدايت است،‌حداكثر استفاده را مي نمايد، و با نشان دادن الگوها ، در اعماق عواطف نفوذ مي كند و موجب تغيير و تحول مي شود.

قابل توجه اينكه: داستانهاي قرآن، در هر مورد، از بهترين نمونه ها استفاده كرده، و ريشه ها و عوامل و نتايج را همراه خود بيان نموده است و در نتيجه عاليترين درسهاي ملموس و روشن را مي آموزد.

هدف قرآن از ذكر داستان ها، داستان سرايي و سرگرمي نيست، بلكه از جاذبة داستان كه داراي كشش ويژه اي است استفاده كرده، تا انديشه ها را بارور سازد و موجب عبرت و تحول گردد.

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله درباره قرآن را به قیمت 20900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=10252
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله درباره قرآن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.