0
0

دانلود مقاله فرآورده‌های داروئی شركت ابوريحان

710 بازدید

داروسازي، پنجاه قرن است كه سابقه خدمت به بشريت را دارد و به عنوان يكي از شناخته شده‌ترين و معتبرترين رشته‌هاي مطرح مي‌باشد. همانند پزشكي، داروسازي نيز شاهد تحولات زيادي بوده است و بسياري از روش‌هاي قديمي آن منسوخ و كنار گذاشته شده‌اند و آموخته‌هاي نويني به پيكره… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله فرآورده‌های داروئی شركت ابوريحان دنبال نمایید. این فایل شامل 32 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله فرآورده‌های داروئی شركت ابوريحان

مشخصات فایل فرآورده‌های داروئی شركت ابوريحان

عنوان: فرآورده‌های داروئی شركت ابوريحان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 32
حجم فایل : 34 کیلوبایت

بخشی از  مقاله فرآورده‌های داروئی شركت ابوريحان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

فصل اول:

آشنايي با شركت داروسازي ابوريحان

 تاريخچه: شركت داروسازي ابوريحان با بيش از 20 سال تجربه در عرضه فرآوردههاي هورموني داراي نقشي ويژه در صنايع داروئي كشور مي‌باشد. ابوريحان فعاليت خود را در زمينه ساخت داروهاي هورموني از سال 1348 (تحت نام شرينگ برليمد) آغاز نمود و پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي در سال 1359 با توجه به قانون حفاظت و توسعه صنايع ايران كليه سهام آن خريداري و با مديريت دولتي تحت پوشش سازمان صنايع ملي ايران قرار گرفت.

فعاليت‌ها متعاقب انتخاب طرح ژنريك به عنوان سيستم نوين نظام داروئي كشور، ابوريحان با پشتوانه‌اي قوي از تكنولوژي داروسازي و بهره‌گيري از نيروهاي متخصص و تلفيقي از تجربه و دانش نوين داروسازي وارد مرحله جديدي از فعاليت خود گرديد بطوري كه در حال حاضر بطور متوسط 38 ميليون جعبه محصول نهائي در پتج گروه آمپول تزريقي، قرص، دراژه، پماد و كرم و شياف به بازار عرضه مي‌نمايد كه اين مقدار نسبت به ده سال گذشته از رشدي معادل 400 درصد برخوردار است.

 شركت داروسازي ابوريحان علاوه بر ساخت داروهاي انساني از سال 1365 اقدام به برنامه‌ريزي در زمينه ساخت كيت‌هاي آزمايشگاهي و ديسك‌هاي آنتي‌بيوگرام نمود كه در اين راستا با احداث واحد جديدي تحت عنوان واحل تشخيص طبي و با برخورداري از متخصصين پزشك داروساز، فارماكولوژيست، ميكروبيولوژيست و متخصصين ديگر از سال 1367 با عرضه بيش از 735، 103 كيت آزمايشگاهي و 184و 102 ديسك آنتي‌بيوگرام به مرحله بهره‌برداري رسيد و گامي ديگر در راه نيل به خودكفائي ملي برداشت. همچنين در سالهاي اخير با توجه به اهميت گسترش دامپروري و نياز به استفاده از هورمونها در زمينه بيماريهاي توليد مثل شركت ابوريحان را بر آن داشت تا با تاكيد بر تكنولوژي بر تكنولوژي خود و با استفاده از نيروهاي متخصص دامپزشك و همكاري سازمان دامپزشكي كشور طرح توليد هورمونهاي دامي را در دست مطالعه قرار دهد. بطوريكه در سال 1367 با كسب مجوز از سازمان دامپزشكي كشور با فرمولاسيون و ارائه نمونه‌هاي آزمايشي سه نوع داروي هورموني دامي فعاليت جديدي را پي‌ريزي نمود. باشد كه در سالهاي آينده شاهد توليد هورمونهاي دامي در داخل كشور باشيم. لذا شركت ابوريحان را مي‌توان اولين كارخانه توليد كيت‌هاي آزمايشگاهي و ديسك‌هاي آنتي‌‌بيوگرام و هورمونهاي دامي دانست كه خود از افتخارات اين واحد توليد محسوب مي‌شود.

نگاهي به محصولات ابوريحان مؤيد اين واقعيت است كه كليه محصولات توليدي اين شركت با رعايت آخرين استانداردهاي داروسازي و رعايت كامل اصول GMP توليد و عرضه مي‌شود.

آزمايشگاه‌هاي كنترل و تحقيقات

آزمايشگاه‌هاي مجهز كنترل  ابوريحان ضمن نظارت دقيق در مراحل مختلف توليد از مرحله انبارداري مواد اوليه و بسته‌بندي تا خروج كالاي ساخته شده از شركت، الزام در اجراي كامل مقررات GMP را نيز بطور جدي در دستور كار خود قرار داده است.

تكيه بر تحقيقات و پژوهش در ابوريحان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار مي‌باشد بطوري كه علاوه بر فعاليت آزمايشگاه‌هاي كنترل، واحد مستقل و جديدي نيز تحت عنوان آزمايشگاه تحقيقات در ابوريحان مشغول فعاليت مي‌باشد اين واحد با مشاركت فكري منابع دانشگاهي در سال 1367 آغاز به كار نمود و اولين اقدام آن طرح تبديل پروژسترون به ديدروژسترون مي‌باشد كه صرفه جويي ارزي معادل يك ميليون دلار در سال را به خود اختصاص مي‌دهد از سوي ديگر واحد تحقيقات ابوريحان اقدام به فرموله كردن يازده قلم داروي جديد تحت عناوين:

1- شياف ديكلوفناك

2- پماد ليدوكائين اچ

3- شياف استامينوفن

4- كنتراسپتيو تري فاز يك

5- قرص پرودنيزولون 50 ميلي گرم

6- آمپول متيل پردنيزولون استات

7- قرص استروژن كونژوگه 625/0 ميلي گرم

8- قرص استروژن كونژوگه 25/1 ميلي گرم

9- آمپول تتراكوزاكترين

10- آمپول اوروگرافين 65 درصد

11- آمپول اورگرافين 75 درصد

نموده كه مجوز ساخت آنها از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (اداره كل امور دارو) صادر گرديده است.

پروژه‌هاي طرح و توسعه ـ مشاركت و سرمايه‌گذاري:

به منظور قطعه وابستگي به منابع خارجي كه جزء اهداف دراز مدت سياست حاكم بر نظام داروئي  كشور مي‌باشد و همچنين استفاده از تجربيات نيروهاي متخصص در جهت توليد مواد اوليه داروهاي مورد تعهد در داخل كشور، اين شركت اقدام به مشاركت و سرمايه‌گذاري در چند شركت داروئي تحت عناوين شركت شيمي داروئي امين و داروسازي شهيد مدرس نموده است كه هر يك از اين پروژه‌ها ساليانه ميليونها دلار صرفه‌جوئي ارزي به دنبال خواهند داشت.

صادرات:

به منظور تحقق بخشيدن به توسعة صادرات غير نفتي كه از رئوس مهم برنا‌مه‌هاي توسعة اقتصادي دولت جمهوري اسلامي ايران است و با توجه به كيفيت بسيار مطلوب محصولات توليد شده، شركت ابوريحان در طي پنج سال گذشته با همكاري شركت صادراتي سازمان صنايع ملي ايران (فارميكو) مبادرت به بازاريابي و شركت در مناقصه‌هاي بين‌المللي نموده كه با توجه به كيفيت و نوع محصولات ارائه شده اين شركت موفق به صدور چندين محصول به كشورهاي الجزاير، لبنان، يمن، … گرديده است.

كامپيوتر: همگام با مدرنيزه كردن ماشين آلات بخش‌هاي مختلف توليد و آزمايشگاه‌هاي كنترل و تحقيقات، شركت ابوريحان اقدام به كامپيوترايز نمودن كليه صورت‌حسابهاي مالي شركت اعم از فاكتورهاي خريد، فروش، صورت موجودي مواد اوليه و بسته‌بندي و همچنين فرمولاسيون و پروداكشن اوردر داروها نموده است.

فصل دوم

تست‌ها كه در اين جا گفته مي‌شود و تست‌هاي ديگر تماماً مرتبط به گروه شيمي است و تمامي افراد كارشناس شيمي اين تست‌ها را انجام دادند و گروه شيمي است و تمامي افراد كارشناس شيمي اين تست‌ها را انجام دادند و گروه داروسازان هيچ ارتباطي با اين نوع تست‌ها نداشتند. زيرا اين تست‌ها مربوط به افراد مشخص شيمي است.

و همچنين دستگاه‌هاي HPLC و اسيكتوفتوتري و فلورومتر دستگا‌ههايي هستند كه كارشناسان شيمي با آن سر و كار دارند تا بتواند بوسيلة اين دستگاه‌ها ميزان مادة موثر در داروها را بسنجند.

تست Assay (مقدار مادة موثر)

هرگاه مادة اوليه‌اي وارد آزمايشگاه مي‌شود آن ماده تست Assay مي‌شود تست Assay مقدار مادة موثر در مادة اوليه را نشان مي‌دهد. اين تست همچنين بر روي قرص‌ها و به طور كلي دارو‌هاي ساخته شده توسط خود شركت صورت مي‌گيرد و مقدار مادة مؤثر در اين داروها بررسي مي‌شود. مثلاً بر روي قرص استامينوفن ساخته شده توسط شركت اين تست انجام مي‌شود كه ديده شود مقدار استامينوفن كه بايد وارد مي‌شد تا محصول مورد دلخواه بدست آيد آيا اندازه‌اش درست است يا نه.

تست Content:

در اين تست مقدار مادة اصلي يا هورموني كه در دارو وجود دارد را تعيين مي‌كنند و فرقش با تست Assay در اين است كه مقدار هورمون در هر قرص را محاسبه مي‌كنند. مثلاً‌ محاسبة قرص LD كه يك قرص هورموني است.

تست Dissolution:

در اين تست مقدار حل شدن يا باز شدن قرص را اندازه مي‌گيرند. دماي بدن انسان  است و دستگاه Dissolution نيز طبق دماي بدن انسان تنظيم مي‌شود. را روي مورد نظر را در داخل دستگاه قرار مي‌دهند. حلال مورد نياز دارو آب مقطر مي‌باشد. «اين دستگاه مقدار زماني را كه دارد باز مي‌شود و واكنش مي‌دهد را مدنظر قرار مي‌دهند.

كد يا دراژه:

لايه‌اي است كه دور هورموني كه در داخل قرص قرار دارد كشيده مي‌شود تا هضم آن در داخل بدن انسان به راحتي انجام گيرد.

دستگاه HPLC[1]

كروماتوگرافي دستگاهي است كه براي انجام كارهاي ذيل به كار مي‌رود:

الف: جداسازي

ب: شناخت

ج: ارزيابي

اين دستگاه با نام دستگاه‌هاي كارخانه Waters بعنوان پيشگاهي در دنياي نامتناهي كار ماتوگرافي مي‌باشد استفاده در آزمايشگاه و آموزش‌هاي آكادميك در صنعت نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در زمينة كروماتوگرافي مايع با كاركرد عالي (HPLC)، كه يكي از ابزارهاي بي‌مانند Waters است، تمامي اصول علمي وقتي بدست داده و در نهايت آنرا چون مجموعه‌اي بس آسان و دقيق در فضاي كروماتوگرافي ارائه كرده است. از آنجائي‌ كه كارخانه فوق مصراً خواستار و خواهان بكارگيري طويل المدت دستگاه‌هاي HPLC به بهترين وجه ممكنه است از اين رو در طول هر سال كلاسهاي آموزشي خاصي براي منظور فوق و استفاده جامع و دقيق HPLC با حساسيت بسيار بالاي آن و بررسي كليه اشكالات ممكنه و روش مرتفع نمودن آنها داير مي‌كند.

از آنجائيكه فلسفة تشكل و ساختار شركت صنايع پزشكي جهان، لزوم ارائه خدمات علمي را اولي‌ترين امر در زمينة فعاليت‌هاي خود مي‌داند از اين‌رو بخش علمي ـ پژوهشي اين شركت، افزون بر تهيه و ارائه جديدترين موارد علمي HPLC، براي شناساندن هر چه ژرف‌تر جايگاه علمي ـ كاربردي كروماتوگرافي مايع با كاركرد عالي، تهيه نوشتاري بس جامع و آكادميك را جهت « آموزش و فرادهي مباني علمي و عملي HPLC «در راس كارهاي خود قرار داده بود.

اين نوشتار عمدتاً بر اساس كتاب LIQUID CHROMATOGRAPHY SCHOOL كه در دوره‌هاي آموزشي كمپاني MILLIPORE براي پژوهشگران ارائه مي‌شود، تنظيم شده است و به علت پيش‌بيني كليه مسائلي كه تا به امروز در پژوهشهاي كروماتوگرافيك ديده شده و نيز مشكلاتي كه احتمال بروز آنها ولو با درصد بسيار اندك ممكن مي‌نمايد، و مآلاً ارائه راه حلهاي عملي، با استفاده از صدها مقاله پژوهشي، كتب تراز اول و نيز تجربيات چندين دهه بخش علمي ـ پژوهشي كمپاني MILLIPORE –WATRS چهره بسيار استثنائي بخود گرفته است.

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله فرآورده‌های داروئی شركت ابوريحان را به قیمت 15900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=10125
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله فرآورده‌های داروئی شركت ابوريحان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.